11 Mac, 2010

OCBC Tawarkan Unit Amanah Tanpa Caj Jualan

Dana tanpa caj jualan ubah suasana industri

Unit amanah tanpa caj jualan atau no-load funds memang banyak ditawarkan di AS, tetapi di Malaysia ia belum lagi wujud sehinggalah OCBC menawarkan Dana Pacific Elite baru-baru ini.

Selama ini, kadar terendah yang boleh diperolehi ialah 2% bagi dana tertentu yang dibeli menerusi Internet (bukan semua dana boleh dibeli menerusi Internet) di FundSupermart dan juga eUnitTrust.

Pada mulanya OCBC Bank akan menawarkan empat Dana Pacific Elite, merangkumi tiga dana Islam berasaskan prinsip Syariah: Pacific ELITE Islamic AsiaPAC Balanced Fund (PEIAPBF), Pacific ELITE Dana Aman (PEDA) dan Pacific Elite Dana Dividen (PEDD), dan dana konvensional yang dinamakan Pacific Elite Dividend Fund (PEDF).

Apabila membeli, pelabur tidak akan dikenakan sebarang caj jualan. Namun begitu, kita tahu bahawa tidak ada apa yang benar-benar percuma dalam dunia ini. Jadi saya telah menelefon perkhidmatan pelanggan OCBC dan mendapati yuran pengurusan yang dikenakan adalah lebih tinggi sedikit, iaitu 2% berbanding 1.5% yang dikenakan secara lazim. Selain itu, pelabur yang menjual dana dalam tempoh 3 tahun akan dikenakan yuran 1% apabila menjual.

Selepas membuat sedikit kira-kira, saya berpendapat pelaburan menerusi Internet adalah masih lebih murah untuk jangka masa lebih 2 tahun, manakala dana tanpa caj jualan ini paling murah jika anda melupuskan dana dalam tempoh kurang 2 tahun. Tetapi semua ini juga bergantung kepada nilai aset bersih pada masa jualan.

Pada tahun keempat, kosnya lebih kurang sama kembali dengan pembelian menerusi Internet (juga bergantung kepada NAB dana) tetapi mulai tahun kelima, kos dana tanpa caj menjadi lebih mahal kerana yuran pengurusan lebih tinggi yang dikenakan. Justeru kesimpulan yang boleh dibuat ialah dana tanpa caj jualan sesuai untuk mereka yang tidak memegang untuk jangka yang sangat panjang kerana kosnya semakin tinggi secara perbandingan dengan saluran jualan lain lebih lama anda memegangnya.

Namun begitu, ia masih jauh lebih murah daripada membeli dari ejen biasa yang mengenakan caj kira-kira 5% sekiranya anda memegang dana tidak sampai 10 tahun (jarang ada orang pegang dana sehingga begitu lama). Malah kelebihan paling besar dana tanpa caj jualan ialah semua wang yang anda laburkan akan digunakan untuk membeli unit dan anda tidak rugi apa-apa semasa membeli (ini bermakna anda tidak perlu menunggu dana naik untuk pulang modal). Jika anda terpaksa melupuskan dana kerana kecemasan dalam masa tidak sampai tiga tahun, anda dikenakan caj satu peratus sahaja.

Walau apa pun, bilangan dana yang ditawarkan menerusi kaedah ini masih terhad. Diharapkan lebih banyak dana tanpa caj jualan ditawarkan oleh OCBC dan juga institusi lain pada masa depan. Tetapi apabila membuat keputusan melabur, jangan lihat caj jualan semata-mata, paling penting ialah anda perlu menilai keupayaan pengurus dana untuk menghasilkan pulangan untuk tanda.

Untuk maklumat lanjut anda boleh mengunjungi cawangan OCBC atau menelefon 1 300 88 5000.

Tiada ulasan: