21 Januari, 2010

Peranan Nasib dan Peristiwa Rambang

Perlu berjaga-jaga menghadapi situasi tidak diduga

Dalam tempoh setahun lepas pasaran saham telah naik dengan ketara. Ramai pelabur termasuk saya telah meraih untung besar, lebih besar jika mereka memasuki pasaran di peringkat awal.

Tetapi kita perlu sentiasa berwaspada jangan terikut-ikutkan perasaan. Jangan fikir bahawa satu tahun kita mencatat untung, kita sudah menjadi pelabur yang hebat.

Perlu diingat bahawa jauh lebih banyak saham yang naik daripada yang rugi dalam tempoh tersebut. Mungkin lebih daripada 60% mencatatkan kenaikan ketara.

Justeru kalau kita pelabur yang kurang bijak sekalipun, kemungkinan besar kita akan mencatat untung sepanjang tahun lepas. Untung dalam jangka masa tersebut belum dapat memastikan sama ada kita pelabur bijak. Mungkin kita bernasib baik sahaja.

Penilaian rekod pencapaian sebenar hanya boleh dibuat dengan agak tepat dalam tempoh 10 tahun, yang merangkumi kitaran penurunan atau kenaikan, tapi mungkin tempoh itu terlalu lama bagi pelabur biasa. Saya rasa lima tahun dan perbandingan dengan prestasi indeks sudah memadai (walaupun tidak sempurna) untuk menilai prestasi seorang pelabur kecil.

Dalam keadaan pasaran semasa, ada pelbagai peluang untuk mendapat keuntungan jangka pendek. Tetapi lebih tinggi pasaran, lebih besar kebarangkalian sesuatu perkara rambang atau tidak diduga boleh berlaku yang menyebabkan kejatuhan.

Justeru strategi yang saya gunakan sekarang ambil kesempatan tetapi jangan terlalu 'overconfident'. Sentiasa lindungi diri daripada peristiwa tidak diduga yang mempengaruhi pasaran.

Ada beberapa cara untuk melindungi portfolio, termasuk menetapkan stop loss atau trailing stop loss untuk setiap pelaburan, mengurangkan peruntukan saham dalam portfolio, meletakkan margin of safety yang besar dalam setiap pelaburan anda atau mengamalkan hedging atau lindung nilai menerusi opsyen KLCI (tapi rasanya ini tak patuh syariah).

Selamat melabur dan meraih untung tapi jangan lalai dan terlalu yakin. Pastikan anda bersiap sedia untuk semua keadaan, bukan sahaja senario kenaikan saham sahaja.

Tiada ulasan: