25 Januari, 2010

Port Dickson Kembali Pesat?

Pembangunan lebih teratur dan laut lebih bersih

Pada satu ketika dulu, sebelum krisis kewangan Asia, begitu banyak pembangunan dilihat di Port Dickson, terutamanya service apartment yang ditawarkan kepada orang ramai.

Malangnya, pada pandangan mata saya, pembangunan dilakukan dengan tidak teratur dan ada projek yang terbengkalai. Bagi projek yang tidak terbengkalai pun, ramai pembeli yang rugi, kerana harga beliau apartment lebih tinggi daripada nilai di pasaran, terutamanya selepas krisis Asia 97/98.

Sementara itu pembangunan tidak teratur juga menyebabkan pencemaran pantai dan air laut. Malah ada satu ketika saya tidak begitu berminat lagi pergi ke Port Dickson.

Namun begitu sejak kebelakangan ini, saya telah beberapa kali berkunjung ke sana kerana pengalaman menarik dan laut yang lebih bersih. Pertama sekali walaupun banyak yang perlu diberbaiki dan peninggalan projek terbengkalai masih ada, pembangunan dilihat lebih teratur dari dulu.

Kedua pantai di Batu 5, dari Bayu Beach sehingga ke Residence Desa Lagoon adalah agak menarik dan lebih bersih dulu. Selain itu Pantai Blue Lagoon dan Pantai Cermin (kedua-dua di Tanjung Tuan atau Cape Rachado) di seberangnya juga bersih. Malah di Blue Lagoon, airnya sangat jernih.

Ada orang kata, pantai di sana kembali bersih selepas tsunami, manakala ada orang lain pula mendakwa sebab pembangunan lebih teratur. Saya pun tak tahu apa sebabnya tetapi yang saya tahu, saya pernah pergi ke beberapa pantai di Langkawi, Lumut dan Pangkor sejak dua tahun lalu dan saya dapati pantai Port Dickson (Batu 5 dan Tanjung Tuan) lebih baik. Ini sesuatu yang langsung tak saya jangka.

Lagi satu manfaat ialah tempat penginapan, disebabkan oleh oversupply, masih boleh didapati pada harga berpatutan, sedangkan bagi golongan mewah pun ada hotel yang paling canggih dan mahal. Jadi PD ada penginapan untuk segenap lapisan masyarakat.

Saya dapati ada peluang perniagaan di Port Dickson, terutamanya berkaitan pelancongan, tetapi juga dari segi makanan dan juga pertanian (termasuk agro-pelancongan).

Saya rasa sesiapa yang boleh membuka restoran atau gerai makanan halal dan memberikan perkhidmatan profesional, seperti piawaian di bandar besar, mungkin boleh berjaya. Walaupun sudah banyak restoran di sana, saya rasa perkhidmatannya boleh diperbaiki.

Selain itu, mereka yang mahu beli apartmen di sini sebagai rumah rehat boleh membelinya pada harga yang jauh lebih berpatutan di pasaran terbuka.

Bagi saya, jika Port Dickson dilihat sebagai saham, saya menganggap saham ini sekarang undervalued (setelah mencapai tahap terlalu overvalued satu ketika dulu). Nampak seperti bandar ini memberi peluang untuk riadah dan berniaga, selagi pembangunannya dikawal dan kebersihannya dijaga.

Tiada ulasan: