17 Januari, 2010

Tak Perlu Berniaga Untuk Kaya

Ada banyak jalan lain untuk berjaya

Sekarang ini kita sering melihat pelbagai seruan kepada orang ramai untuk berniaga atau bekerja sendiri, sama ada secara fizikal atau menerusi Internet. Malah pelbagai kursus dianjurkan untuk mengasah kemahiran bakal usahawan supaya mereka dapat berjaya dalam bidang perniagaan.

Jenis perniagaan yang saya lihat lebih mendapat sambutan ialah perniagaan menerusi Internet dan juga yang berbentuk multi-level marketing. Ini kerana modal untuk memulakan perniagaan adalah kecil.

Sering kali apabila seruan dibuat untuk berniaga, ikon-ikon yang paling terkemuka digunakan sebagai contoh dan teladan. Malah, dalam banyak kes, ikon itu sendiri yang menganjurkan kursus.

Tidak dinafikan bahawa perniagaan memberikan ruang paling luas untuk membina kekayaan. Tetapi kadar kegagalannya tinggi. Ramai yang gagal dalam perniagaan Internet dan MLM dan juga perniagaan fizikal, cuma kisahnya kurang kita dengar. Siapa yang hebahkan kisah kegagalan mereka?

Golongan yang berjaya pula ialah mereka yang persistent, cekal, tabah, bijak dan juga bernasib baik. Mereka ini sanggup 'go the extra mile' dan menahan segala naik turun dalam proses membina perniagaan sehinggalah mencapai 'tipping point' di mana kejayaan besar dicapai.

Namun begitu, ada juga peniaga yang melakukan segala yang patut tetapi masih cukup makan sahaja. Kisah mereka pun jarang kita dengar.

Perniagaan bukan untuk semua orang. Banyak fungsi dunia sebenar yang amat berharga dilakukan oleh kumpulan yang bergelar kakitangan, sama ada kakitangan swasta atau kerajaan.

Contoh yang baik ialah guru dan pensyarah. Mungkin gaji mereka tidaklah setinggi mana tetapi peranan yang mereka mainkan adalah sangat penting. Pernah saya menghadiri satu seminar di mana penceramahnya yang merupakan seorang tokoh terkenal memperlekehkan pensyarah.

Saya amat menghormati tokoh tersebut, tetapi saya juga sangat menghormati golongan yang digelar guru dan pensyarah, dan beratus pekerja atau profesional lain yang berkhidmat dalam profesion masing-masing.

Jika anda bekerja untuk orang lain, anda juga boleh membina kekayaan dengan menabung dan melabur dengan bijak. Jangan ukur diri dengan kekayaan orang lain, sebaliknya sentiasa perbaiki diri supaya hari esok lebih baik dari hari ini, dan tabungan hari esok juga lebih tinggi dari hari ini.

Selain itu, anda juga boleh menambah pendapatan dengan mencatatkan prestasi yang baik dalam tugas anda, sehingga satu hari nanti anda dapat menyertai anggota pengurusan kanan syarikat atau kerajaan. Ada di antara golongan ini mendapat imbuhan lebih sejuta setahun, dan tidak seperti berniaga, mereka tidak mengalami risiko kerugian (hanya risiko dibuang kerja).

Apa yang ingin saya terangkan di sini ialah semua pilihan kerjaya ada baik buruk, risiko dan manfaatnya, dan semua pilihan ada laluan untuk mencapai kejayaan.

Saya membuat keputusan untuk bekerja sendiri dan gembira dengan keputusan yang saya buat, tetapi saya tahu ramai orang yang lebih selesa dengan pendapatan tetap dan suasana kerja dalam syarikat besar, dengan cuti tahunan dan jaringan sosial yang wujud di dalamnya. Terpulang kepada individu untuk memilih jalan kejayaannya.

Walau apa pun jalan yang anda pilih, jangan hanya memikirkan soal kaya harta, tetapi turut berusaha memperkayakan ilmu dan amal dan juga kaya dari segi sumbangan yang dberikan kepada masyarakat, ekonomi dan negara.

Tiada ulasan: