01 Jun, 2009

Kakitangan Kerajaan Mudah Dapat Pinjaman

Bank Gembira Untuk Biayai Pekerja Awam;
Mereka Juga Layak Pinjam Daripada Kerajaan

Apabila meninjau tawaran pembiayaan yang dibuat oleh institusi kewangan, saya dapati bahawa kriteria yang ditetapkan adalah lebih longgar bagi kakitangan kerajaan. Malah, institusi kewangan seperti lebih suka untuk meminjam kepada mereka. Pinjaman diluluskan dengan lebih cepat dan tanpa banyak kerenah.

Saya ada saudara-mara yang bekerja dengan Kerajaan dan saya tahu betapa mudahnya mereka mendapatkan pinjaman. Adakah kerana pemberi pinjaman percaya kerajaan tidak akan bankrap dan sudah pasti membayar gaji? Atau mereka berpendapat pekerjaan dengan kerajaan begitu selamat, sehingga kemungkinan pekerja diberhentikan kerja amat tipis.

Namun begitu, adakah kesenangan mendapatkan pinjaman satu kebaikan atau keburukan? Pada pendapat saya, sumber pinjaman yang mudah mewujudkan 'temptation' atau keinginan untuk berbelanja di luar kemampuan. Malah, selain daripada institusi kewangan, pekerja awam juga boleh mendapatkan pinjaman kadar rendah daripada kerajaan apabila cukup kelayakan.

Saya pernah terbaca rencana dalam akhbar yang mendakwa bahawa pendapatan boleh guna segelintir kakitangan kerajaan amat rendah disebabkan terpaksa membayar hutang setiap bulan. Ada pelbagai hutang yang diambil, termasuk hutang rumah dan hutang kereta dengan kerajaan dan juga pembiayaan peribadi dengan institusi kewangan luar.

Satu lagi perkara yang diperhatikan ialah pengambilan kelayakan hutang maksimum. Saya dapati terdapat kecenderungan untuk menggunakan kelayakan pinjaman maksimum, dan membiayai aset yang dibeli sehingga ke paras 90% atau lebih. Malah ada yang meminta pembeli meletakkan harga rasmi rumah lebih tinggi supaya mereka boleh dapat pinjaman 100% (saya tahu sebab saya pernah diminta berbuat demikian apabila mahu menjual rumah saya).

Walaupun kadar faedah pinjaman kerajaan adalah sangat rendah dan kadar yang ditawarkan oleh institusi kewangan juga agak rendah pada masa ini, hutang tetap hutang. Apabila berhutang kita menambah beban di bahu kita.

Apa kata kalau kita tanya dulu diri kita, perlukah rumah dengan nilai sedemikian sehingga terpaksa mengambil kelayakan pinjaman maksimum, dengan pembiayaan 100%. Atau patutkah kita memilih kereta paling mahal yang boleh dibeli berasaskan kelayakan pinjaman maksimum kita?

Anda sudah pasti mendengar ungkapan Inggeris 'Live Within Your Means' atau Hidup Mengikut Kemampuan. Mungkin kita juga perlu mengamalkan prinsip 'Borrow Within Your Means' atau Pinjam Mengikut Kemampuan untuk mengelakkan masalah pada masa depan.

1 ulasan:

-"Thinkerich"- berkata...

Hmm..orang kerajaan sebenarnya hanya tahu gunakan laverage untuk buat pinjaman bagi mengkayakan pihak bank dan menyusahkan diri sendiri dalam jangka masa panjang....