07 Jun, 2009

Lebih Dari Satu Jalan Untuk Berjaya

Pemilihan ke universiti tidak menentukan kejayaan anda

Musim pemilihan biasiswa dan universiti telah tiba. Ada banyak aduan yang diterima tentang ketidakadilan, kesilapan dan sebagainya. Ramai yang menganggap pemerolehan biasiswa ke luar negara dan kejayaan memasuki universiti tertentu sebagai penentu masa depan mereka.

Hakikatnya ialah penuntut yang mencatatkan kejayaan akademik terlalu ramai sekarang. Ada orang mendakwa tahap penilaian peperiksaan semakin rendah atau soalan peperiksaan semakin mudah. Mungkin ada sebab lain mengapa terlalu ramai pelajar mencatat terlalu banyak A sekarang.

Pada pendapat saya ramai pelajar mendapat keputusan cemerlang kerana ibu bapa dan pelajar masa kini memberi perhatian amat serius kepada peperiksaan. Selain itu, terdapat industri besar yang kini wujud disebabkan kemahuan (atau keperluan) pelajar dan ibu bapa untuk berjaya di dalam peperiksaan.

Justeru, apa yang kita dapat ialah satu sistem yang melahirkan pelajar yang pandai menduduki peperiksaan. Yang penting bukan kemahiran untuk berjaya dalam hidup tetapi kemahiran untuk mendapat berbelas A dalam peperiksaan, seterusnya membolehkan mereka mendapat biasiswa ke luar negeri atau melanjutkan pengajian ke institusi pengajian tinggi awam.

Sebenarnya universiti yang kita sertai tidak begitu penting, yang penting ialah apa yang kita pelajari (Ini pandangan peribadi). Malah ada ahli perniagaan dan ahli sukan cemerlang tak pernah menghabiskan universiti sekalipun. Universiti hanyalah salah satu daripada laluan untuk mencapai kejayaan.

Keputusan peperiksaan dan universiti mungkin boleh membuka pintu kepada anda tetapi akhirnya apabila masuk ke dalam dunia pekerjaan/perniagaan, anda tidak lagi dinilai berasaskan peperiksaan, tetapi secara berterusan menerusi prestasi kerja anda.

Bagi mereka yang mendakwa wujud ketidakadilan, mereka perlu menerima hakikat bahawa dunia ini subjektif dan umumnya tidak adil. Ketidakadilan 100% tidak boleh dicapai kerana pertimbangan manusia tidak sempurna.

Anda perlu membiasakan diri kepada perkara ini kerana anda mungkin akan menghadapi ketidakadilan yang lebih serius dalam dunia pekerjaan atau apabila memohon kerja. Lebih awal anda menerima hakikat bahawa kadangkala ketidakadilan akan berlaku, lebih mudah anda dapat menanganinya dalam kehidupan sebenar, iaitu apabila anda bekerja kelak.

Satu cara yang baik untuk belajar menghadapi ketidakadilan ialah dengan melibatkan diri dalam sukan atau pertandingan (seperti pidato, bahas dsbgnya). Dalam sesuatu pertandingan, pasti anda akan menghadapi situasi di mana anda rasa pengadil tidak adil atau hakim berat sebelah. Kadangkala anda akan mendapat manfaat daripada keputusan tidak adil dan kadangkala anda menjadi mangsa. Walau apapun anda akan belajar menanganinya.

Kesimpulannya ialah jika anda tidak menerima biasiswa atau tidak mendapat tempat ke universiti, janganlah terlalu bersedih. Jalan lain meunggu anda. Jangan mengeluh dan komplen kepada semua orang. Bulatkan tekad untuk membuktikan bahawa orang yang membuat pemilihan telah silap. Pilih jalan lain. Mungkin sertai institusi yang kurang glamor atau bekerja sambil belajar. Banyak pilhan yang ada. Salurkan kemarahan anda secara positif, iaitu untuk mengambil langkah permulaan untuk mencapai kejayaan besar dalam hidup.

Tiada ulasan: