28 Jun, 2009

Bercakap Di Khalayak Ramai

Kemahiran penting untuk memaklum, menjual dan meyakinkan

Kemahiran bercakap dan meyakinkan orang ramai adalah satu kemahiran penting bukan sahaja harus dimiliki oleh ahli politik, tetapi ahli perniagaan terutamanya mereka yang terlibat dalam perniagaan kecil dan mahu mengembangkan perniagaan.

Kemahiran ini digunakan dalam pelbagai situasi. Contohnya ialah jika anda mahu menyampaikan pembentangan kepada pelanggan. Anda perlu meyakinkan mereka bahawa produk anda bagus. Walaupun apa yang anda katakan tidak akan menjadikan produk anda lebih baik atau kurang baik, tetapi tanggapan pelanggan terhadap produk bergantung kepada intipati dan keberkesanan pembentangan anda.

Satu lagi situasi ialah apabila anda memerlukan dana dan membentangkan rancangan perniagaan anda kepada pihak pelabur atau bank. Tidak kiralah sama ada anda melakukannya dalam suasana formal atau tidak formal, keupayaan anda meyakinkan pendengar akan memainkan peranan penting, lebih-lebih lagi jika perniagaan anda belum mempunyai 'track record'.

Satu lagi situasi ialah dalam situasi membina jaringan perniagaan di mana anda diminta memberitahu serba-sedikit tentang syarikat anda. Cara anda menyampaikan maklumat akan mempengaruhi pendengar tentang anda dan perniagaan anda dan sama ada mereka mahu bekerjasama dengan anda

Seperti semua kemahiran lain, kehamiran bercakap di khalayak ramai boleh dipelajari dengan membaca buku, mengambil kursus, memerhatikan penceramah tersohor dan penceramah biasa dan juga menerusi amalan, iaitu mencari peluang untuk bercakap di khalayak ramai, terutamanya untuk mempromosi perniagaan anda.

Tetapi pembentangan perniagaan janganlah disamakan seperti pidato. Gaya dan bahasa pembentangan tidak begitu diutamakan seperti fakta, kandungan, kesahihan, keberkesanan keikhlasan dan kejujuran. Perkara yang paling penting ialah untuk meyakinkan pendengar tentang produk dengan cara yang jujur, bukannya kepada kebijaksanaan anda menyampaikan hujah.

Saya sendiri sedang belajar kemahiran ini, dan sentiasa menerima peluang untuk bercakap di khalayak ramai, tanpa banyak kerenah, walaupun kadangkala tiada ganjaran serta-merta diperolehi, kerana berpendapat dalam jangka panjang, ini akan membawa manfaat kepada saya dan perniagaan saya.

1 ulasan:

Syahril berkata...

setuju, bercakap di khalayak ramai merupakan salah satu cara untuk mengembangkan perniagaan kita, tak kiralah perniagaan jenis apa pun. yang penting kredibiliti & keyakinan kita dapat dilihat oleh orang ramai :)