02 Julai, 2009

Kemudahan Pembiayaan Rumah Paling Menarik

Berasaskan tinjauan, RHB dan Maybank tawar kadar terendah

Pada minggu lepas, saya ada mencadangkan agar sesiapa yang ada pembiayaan perumahan pada kadar tinggi untuk membiayai semula pinjaman mereka atau meminta bank untuk memberikan mereka kadar pembiayaan atau kadar keuntungan yang lebih rendah.

Tapi bagi mereka yang mahu membina rumah atau membeli rumah baru dan memerlukan pembiayaan, bank mana yang menawarkan pilihan paling menarik? Jika dilihat daripada kos pembiayaan semata-mata, saya dapati Maybank dan RHB Bank menawarkan kadar paling rendah. Berikut adalah tawaran kedua-dua bank (KPA = Kadar Pembiayaan Asas)

Tawaran RHB

Pembiayaan tanpa kos:
KPA - 1.90% : RM100,000 - 299,999
KPA - 2.00% : RM300,000 dan ke atas

Pembiayaan termasuk kos :
KPA - 2.10% : Sehingga 299,999
KPA - 2.20% : RM300,000 dan ke atas

Tawaran Maybank

Pembiayaan tanpa kos:
KPA - 1.90% bagi kawasan utama (prime area)
KPA - 1.70% bagi kawasan lain

Pembiayaan termasuk kos
KPA - 2.20% bagi kawasan utama (prime area)
KPA - 1.90% bagi kawasan lain


Pembiayaan tanpa kos bermaksud pelanggan tidak dikenakan sebarang kos seperti yuran guaman, duti setem dan lain-lain. Semuanya ditanggung oleh bank.

Kadar yang diberikan di atas adalah untuk pembiayaan Musyarakah Mutanaqisah (MM) dan umumnya pada pendapat saya kontrak ini lebih baik dan bermanfaat kepada pengguna berbanding BBA. Sebenarnya kadar di atas adalah yang asas sahaja kerana setiap bank juga biasanya menawarkan kadar tahun pertama yang lebih rendah.

Selepas membuat perbandingan dengan apa yang ditawarkan oleh bank lain, sama ada bagi kontrak MM atau BBA, saya dapati kedua-dua bank di atas menawarkan kadar paling menarik. Kedua-dua bank juga menawarkan pelbagai pilihan daripada kadar tetap kepada kadar berubah. Malah Maybank juga ada menawarkan pembiayaan pada kadar lebih tinggi, tetapi tanpa denda pembayaran awal.

Satu lagi pilihan adalah Citibank, yang kadarnya tidak serendah Maybank atau RHB tetapi menawarkan kemudahan bayaran balik lebih fleksibel (boleh bayar lebih pada bila-bila masa, walaupun pada peringkat awal pembiayaan) dan juga menetapkan kadar pembiayaan maksima (capped). Ini bermakna jika kadar pembiayaan naik terlalu tinggi, kadarnya akan ditambat pada kadar maksima sahaja.

Antara perkara lain yang perlu dipertimbangkan semasa membandingkan pembiayaan ialah tempoh penalti (iaitu tempoh di mana anda akan dikenakan denda jika membayar balik hutang sepenuhnya), tempoh dan usia maksimum pinjaman, kemudahan membayar lebih daripada ansuran bulanan untuk melangsaikan hutang lebih cepat dan juga kemudahan mengeluarkan kembali jumlah pokok yang dibayar (sekiranya perlu dalam keadaan terdesak).

Kesimpulan yang saya buat adalah berasaskan tinjauan pada waktu ini. Kadar yang ditawarkan sering diubah dan bank sentiasa mengadakan promosi. Jika pembaca ada mendapati kadar yang lebih baik atau ciri-ciri yang lebih menarik, diharap dapat kongsikan bersama.

4 ulasan:

azhar berkata...

bayar ansuran bulanan lebih dari apa yg ditetapkan bank dapat menjimatkan duit(dari segi jumlah faedah yang dibayar),minta pandangan..!!

tarmizi berkata...

check with Affin Bank, maybe BLR lower than others..

Unknown berkata...

Salam,

Azhar...soalan yang baik...saya akan sentuh isu ini dalam dua atau tiga posting yang akan datang.

Tarmizi...will check it out

AbgZan berkata...

Saya baru aja dpt letter offer utk refinance rumah dgn Maybank...memang murah...tapi lagi murah dari what u state:

1st year: 3.38%
2nd and after: BLR - 2%

Capping (Islamic): 9.55%

Ok apa, hehe....tapi skrg tgh nego dgn CIMB utk dptkan rate lagi murah, hehe