29 Julai, 2009

Peruntukan Aset Tentukan Pulangan

Kajian Akademik Mendapati Peruntukan Aset
Lebih Penting Daripada Pemilihan Saham


Ramai yang berpendapat bahawa untuk mencatatkan pulangan yang lumayan bagi portfolio atau modal pelaburan mereka, pemilihan saham yang betul amat penting, malah bagi mereka ia merupakan perkara yang paling penting. Ini bermakna untuk membuat pelaburan bijak, anda perlu mencurahkan paling banyak tenaga dalam proses pemilihan saham.

Namun pelbagai kajian akademik telah dijalankan, yang paling penting oleh Brinson et al, yang menunjukkan bahawa asset allocation atau peruntukan aset yang menentukan sebahagian besar daripada hasil pulangan.

Menurut kajian tersebut, 90% daripada pulangan ditentukan oleh bagaimana sesebuah dana memperuntukkan aset mereka (contoh antara saham, bon, instrumen pasaran wang). Malah seorang pengurus dana terkenal, Ken Fisher, walaupun tidak setuju dengan tahap 90%, berkata mungkin 75% daripada prestasi ditentukan oleh peruntukan aset. Tak kiralah peratusan sebenar tetapi pokoknya ialah peruntukan aset sememangnya sesuatu yang harus dipandang serius.

Apakah maksud peruntukan aset menentukan sebahagian besar daripada pelaburan? Bagaimanakah ia relevan kepada pelabur kecil seperti kita? Kita lihat satu contoh mudah.

Andaikan anda mempunyai portfolio pelaburan RM50,000. Kadangkala anda melabur RM40,000 dalam pasaran dan RM10,000 disimpan dalam ASB. Ini bermakna anda memperuntukkan 80% daripada dana anda dalam saham. Pada masa lain pula anda melabur sehingga 95% daripada portfolio anda dalam saham, manakala dalam keadaan gawat pula anda mungkin melabur 20% daripada dana anda dalam pasaran saham.

Inilah yang dimaksudkan dengan keputusan peruntukan aset. Justeru berasaskan kajian, cara pelabur atau pengurus dana memperuntukkan aset mengikut keadaaan pasaran lebih penting daripada pemilihan saham yang dibuat dalam menentukan pulangan sesuatu portfolio.

Pendek kata, langkah memperuntukkan lebih banyak wang pelaburan dalam saham apabila pasaran sedang naik dan mengurangkan pelaburan saham semasa pasaran sedang menurun akan memberikan pulangan yang lebih tinggi kepada anda berbanding proses pemilihan saham individu.

Ini bukannya bermakna pemilihan saham tidak penting, cuma menunjukkan hakikat bahawa peruntukan aset perlu diutamakan berbanding pemilihan saham. (Bukan semua pakar yang setuju dengan pendapat ini).

Tetapi keputusan kajian akademik ini memang ada logiknya. Semasa kegawatan ekonomi mula melanda setahun lepas, hampir semua saham turun. Tak kira berapa pandai anda memilih saham, portfolio pelaburan anda akan tetap menyusut. Tetapi jika anda telah keluar daripada pasaran semasa indeks di tahap yang tinggi, pelaburan anda selamat.

Sebaliknya dalam tempoh dua tiga bulan kebelakangan ini, pasaran saham telah meningkat kembali. Kebanyakan saham naik, kadangkala syarikat yang kurang baik prestasinya turut naik. Tetapi jika anda masih takutkan kesan kegawatan dan hanya 10% daripada dana pelaburan anda dilaburkan dalam saham, maka anda tidak dapat menikmati sebahagian besar daripada kenaikan ini, walaupun anda telah memilih saham prestasi terbaik.

Apabila saya mula melabur, saya pun begitu asyik memberi tumpuan kepada pemilihan saham, sehingga tidak begitu mengendahkan suasana ekonomi dan perniagaan, yang biasanya menentukan kenaikan atau penurunan pasaran secara keseluruhannya. Tetapi sekarang saya mula sedar bahawa kajian trend ekonomi dan perniagaan adalah lebih penting atau sekurang-kurangnya sama penting dengan penyelidikan saham individu.

1 ulasan:

AbgZan berkata...

Saham merupakan salah satu peruntukan pelaburan yang saya sukai. Jika dilihat boleh dikatakan 90% daripada counter2 di BSKL jatuh pada harga terendah pada lingkungan HUJUNG OKTOBER 2008 dan sehingga kini, kebanyakan dari counter2 tersebut telah naik.

Ada yang naik:
1) 50% (kebanyakannya saham2 bluechip yang harga mahal, spt Sime, TM, TENAGA)
2) 100% pon ada
3) 300% - 400% pon ada spt MKLAND (saham favoriteku, hehe)

Anyway, I you have nice posts i noticed. I already put you in my blog list. I would be greatful if you can do the same for me, hehe :)

My blog is:
http://kakilabur.blogspot.com/

Good Job Bro!

Salaam