19 Julai, 2009

Peluang Dalam Industri Keluli?

Saham Kinsteel satu cara manfaatkan peningkatan permintaan

Baru-baru ini kerajaan telah mengumumkan pakej rangsangan kedua. Pakej tersebut dijangka beransur-ansur dibelanjakan dan manfaatnya mula dirasai pada hujung 2009 dan juga 2010. Salah satu daripada penerima manfaat pakej ini ialah industri keluli, yang dijangka mengambil kesempatan daripada perkembangan industri pembinaan.

Sehingga pertengahan tahun 2008, Kinsteel Corporation ternyata gah dan mencatatkan prestasi yang baik disebabkan oleh kenaikan harga bahan mentah dan komoditi. Namun kemelesetan ekonomi global menyebabkan permintaan berkurangan di dalam dan juga luar negara.

Kinsteel Bhd ialah salah satu daripada pengilang keluli yang terbesar di Malaysia dan antara pengeluar keluli bersepadu terbesar di rantau ini. Kumpulan syarikat ini mengilang dan menjual rangkaian produk serba lengkap untuk industri pembuatan, pembinaan dan infratruktur.


Dipetik daripada Bursa Station

Jika dilihat pada graf, didapati harga sahamnya telah naik sehingga tahap hampir RM1.70 pada pertengahan 2008 tetapi telah jatuh ke tahap kira-kira 40 sen di kemuncak krisis. Pada suku pertama kewangan tahun ini (Jan - Mac 2009), syarikat telah mencatatkan kerugian sesaham 3 sen.

Walaupun begitu situasi dijangka berubah kerana ada beberapa barisan produknya kini mula beroperasi pada tahap penggunaan kapasiti lebih tinggi berasaskan permintaan yang lebih kukuh.Keadaan dijangka bertambah baik pada tahun depan.

Saham ini telah disyorkan oleh Maybank Investment Bank. Biasanya saya tidak selalunya setuju dengan cadangan mereka tetapi saya rasa Kinsteel ialah satu cara bagi pelabur untuk mendapatkan pendedahan kepada industri keluli dan mengambil kesempatan daripada pemulihan ekonomi yang dijangka berlaku.

Harga pada masa penulisan ialah RM0.89. Jika boleh didapati pada harga lebih rendah, mungkin lebih bagus. Walau apa pun, seperti biasa, pelabur dinasihati melakukan analisis sendiri sebelum membuat apa-apa keputusan pelaburan.

Tiada ulasan: