22 Julai, 2009

Adakah anda sudah terlepas peluang?

Sebenarnya masih ada banyak saham yang undervalued

Pada hari ini, indeks telah mencecah paras 1150 mata dan ditutup pada 1148 mata. Pada Oktober 2008, indeks telah jatuh pada 820 mata dan ramai yang panik. Saya ada menulis posting bertajuk Saham Jatuh Teruk, Jangan Panik. Malah, saya juga ada menulis artikel bertajuk Peluang Dalam Kegawatan di majalah Dewan Ekonomi pada hujung tahun lepas.

Mungkin ramai yang tidak yakin bahawa indeks saham boleh naik kembali dengan begitu pantas, sehingga lebih 300 mata, memandangkan tahun ini ekonomi Malaysia dan kebanyakan ekonomi negara lain akan menghadapi pertumbuhan negatif.

Tetapi dalam semua kegawaan wujud peluang. Malah dalam kemelesetan untung paling besar dicapai. Beli apabila orang lain lari, dan lari apabila orang lain terburu-buru beli. Ini prinsip bukan satu dua tetapi beberapa pelabur tersohor.

Tetapi sekarang ini kita lihat pasaran saham sudah hangat semula. Bagaimana kalau anda masih menunggu dan tak sempat beli? Bagaimana kalau anda telah menjual saham semasa pasaran dilanda panik dan kini langsung tidak memegang saham?

Anda tidak perlu risau. Sebenarnya kenaikan pasaran ini bukanlah terlalu 'broad based". Kebanyakan saham yang naik ialah saham dalam industri tertentu seperti perladangan dan juga saham utama yang merupakan komponen utama FBM KLCI yang baru.

Masih banyak saham lain yang mula kembali mencatatkan untung yang masih berada di luar radar pelabur. Jika dilihat indeks FBM 70 (iaitu 70 saham selepas 30 saham utama), nilainya negatif hari ini. Ini menunjukkan bahawa kebanyakan saham terbesar sahaja yang naik.

Sebenarnya masih ada banyak saham yang undervalued di pasaran. Satu lagi perkara yang perlu diingat ialah kenaikan indeks semasa pemulihan tidak akan bergerak secara linear. Mungkin dalam tempoh terdekat pasaran sudah hampir ke had kenaikan dan perlu turun sebelum naik semula. Pendek kata peluang masih ada.

Walau apa pun, jangan terlalu fikirkan tentang indeks, sebaliknya lihat prospek syarikat secara individu untuk mementukan ia patut dibeli atau tidak. Janganlah tunggu sehingga ekonomi sudah pulih sepenuhnya baru nak masuk semula pasaran saham. Pada waktu itu, mungkin segalanya sudah terlambat.

Tiada ulasan: