14 Jun, 2009

Persediaan Sebelum Melabur Saham

Pastikan Kedudukan Kewangan Kukuh Terlebih Dahulu

Pelaburan saham bukan untuk semua orang. Sebelum melabur kita perlu memasikan bahawa kedudukan kewangan kita sudah kukuh. Pelaburan yang dibuat mungkin sia-sia sekiranya kita tidak menyusun kewangan kita terlebih dahulu.

Pertama sekali pastikan kita tahu kedudukan aset liabiliti peribadi kita dengan membuat penyata pendapatan dan perbelanjaan dan juga penyata aset dan liabiliti peribadi. Dari situ, jika kita dapat kedudukan kewangan kita sudah mantap, maka barulah kita boleh mula berfikir tentang pelaburan saham.

Sekiranya nilai aset bersih kita negatif atau amat rendah, kita tidak harus melabur dalam saham kerana saham ialah instrumen yang mempunyai risiko lebih tinggi sedikit dalam jangka pendek. Jika kerugian berlaku, kedudukan kewangan kita mungkin menjadi lebih gawat.

Kedua ialah pastikan anda telah menjelaskan segala hutang pengguna yang mempunyai kadar faedah tinggi, dan tidak bersandarkan aset, seperti hutang kad kredit atau pinjaman peribadi. Apabila kita membayar hutang kad kredit, manfaatnya adalah sama seperti kita melabur dalam saham yang memberikan kita pulangan antara 15 - 18% setahun. Pulangan seperti ini memang hebat. Jadi apabila ada wang lebihan, bayar dulu hutang kad kredit sebelum berfikir untuk melabur

Ketiga pastikan anda sudah mempunyai dana kecemasan antara tiga hingga enam bulan gaji/pendapatan bulanan. Jika anda tiada dana kecemasan ini, anda mungkin terpaksa menjual saham pada harga rendah apabila anda memerlukan wang.

Keempat ialah sekiranya ada lebihan wang, beli rumah/kondominium/pangsapuri terlebih dahulu. Apabila anda sudah memiliki rumah, anda tidak perlu membayar sewa setiap bulan. Walaupun anda memerlukan pembiayaan dan akan membayar kos pembiayaan, sebahagian daripada ansuran bulanan akan digunakan untuk menambah ekuiti atau pemilikan anda dalam rumah. Justeru, ini menjamin anda ada tempat berteduh yang dimiliki sendiri.

Jika keempat-empat perkara di atas telah dipenuhi, barulah anda boleh mempertimbangkan untuk melabur dalam saham. Tetapi ada juga orang yang melabur dalam saham atau unit amanah untuk mengumpul wang pendahuluan untuk membeli rumah. Cara ini juga boleh diamalkan, selagi anda fasih dengan selok-belok pelaburan saham,

Memang menjadi matlamat saya sebagai penulis pelaburan untuk menggalakkan orang ramai melabur terus ke dalam pasaran saham, tetapi pelaburan ini patut dibuat hanya selepas memastikan kedudukan kewangan asas anda sudah mantap.

Tiada ulasan: