03 Jun, 2009

Ekonomi Meleset Tetapi Saham Naik?

Fenomena ini berlaku kerana maklumat ekonomi lewat 2-3 bulan

Baru-baru ini, Bank Negara Malaysia mengumumkan bahawa ekonomi negara telah meleset lebih 6% pada suku pertama tahun ini. Angka ini lebih buruk daripada yang dijangka, disebabkan kejatuhan dalam eksport dan pengeluaran.

Ini merupakan penyusutan pertama dalam tempoh lapan tahun dan paling buruk sejak suku keempat 1998. Prestasi ekonomi negara lebih buruk daripada jangkaan kemelesetan 4% oleh pakar ekonomi.

Selain itu, untuk seluruh 2009, ekonomi dijangka meleset 3.0% dan ini lebih teruk daripada julat awal antara 1.0% hingga -1.0% yang diramalkan oleh kerajaan. Menurut tinjauan pakar, penyusutan akan terus berlaku tetapi pada kadar yang lebih rendah pada suku kedua dan suku ketiga sebelum ekonomi kembali berkembang pada suku keempat.

Jadi persoalannya ialah jika ekonomi meleset, mengapa pasaran saham naik dalam tempoh empat bulan lepas? Seolah-olah keadaan ekonomi tidak selari dengan keadaan pasaran. Mungkin situasi ini nampak ganjil tetapi memang ada penjelasan yang munasabah.

Sebenarnya data keputusan suku tahun pertama adalah lewat 2 - 3 bulan. Ini bermakna ia mencerminkan situasi pada suku pertama. Pasaran saham pula memaparkan keadaan semasa dan juga ramalan masa depan.

Kita sekarang berada pada bulan terakhir separuh pertama tahun. Pakar ekonomi telah meramalkan bahawa pemulihan ekonomi akan berlaku pada separuh kedua tahun ini. Justeru, sentimen pasaran semasa adalah berasaskan pemulihan yang dijangka akan berlaku.

Perlu diingat bahawa pasaran saham telah jatuh teruk pada bulan Oktober tahun lepas, walaupun ekonomi masih mencatatkan perkembangan positif, kerana peserta pasaran mengandaikan kemelesetan akan berlaku tahun ini. Andaian tersebut ternyata tepat.

Sebab itulah anda melihat sedikit perbezaan antara pengumuman keputusan ekonomi dan prestasi pasaran saham. Pertamanya kerana data ekonomi adalah lewat dan kedua ialah prestasi pasaran umumnya mencerminkan keadaan semasa dan unjuran masa depan.

1 ulasan:

Pok Li berkata...

Semoga ekonomi kita bertambah baik. Bimbang jika pengganguran berterusan kerana ekonomi yang tidak berkembang.