27 Mei, 2009

Takaful Insan Sebagai Pelengkap

Bina Tabung Pendidikan Anak Dengan ASW atau ASB;
Gunakan Takaful Insan Maybank Sebagai Perlindungan

Sebelum ini saya ada membandingkan segala pilihan tabungan pendidikan anak-anak dalam posting bertajuk Tabungan Pendidikan: Mana Paling Sesuai. Saya juga memberitahu bahawa tabungan pendidikan dengan ASB/ASW memberikan antara pulangan paling tinggi. Malah, jika dibandingkan dengan pelan tabungan pendidikan takaful yang ada di pasaran, perbezaan mutlak dalam tempoh 15 hingga 20 tahun adalah agak besar.

Namun begitu, satu kelemahan tabungan ASB/ASW ialah jika apa-apa berlaku kepada anda sebagai orang yang membayar ke dalam tabung tersebut, tabungan pendidikan anak hanya mencapai setakat jumlah yang anda simpan apabila kematian dan kehilangan upaya berlaku.

Saya sendiri menabung menggunakan ASB/ASW. Akhirnya saya telah menyelesaikan kebimbangan tentang apa akan terjadi jika sesuatu yang tidak diingini berlaku kepada diri saya dengan mencarum dalam produk Takaful Maybank yang dinamakan Takaful Insan.

Takaful Insan ini sebenarnya takaful hayat yang membayar pendapatan bulanan kepada keluarga/waris anda sekiranya anda meninggal dunia atau kehilangan upaya kekal. Justeru ia sebenarnya lebih kurang sama seperti takaful hayat biasa. Cuma untuk memenuhi matlamat khusus takaful ini, saya telah menamakan kedua anak saya sebagai penerima/benefisiari. Saya mendapatan perlindungan untuk tempoh 15 tahun.

Carumannya berpatutan, iaitu RM75 atau RM100, untuk perlindungan yang agak tinggi. Malah manfaat yang diterima bergantung kepada usia anda, lebih muda usia lebih tinggi manfaat, justeru adalah lebih baik untuk memulakan pada usia lebih muda.

Satu lagi kelebihan, seperti kebanyakan produk takaful lain, ialah jika tiada apa-apa yang berlaku kepada anda, wang yang dibayar akan dibayar akan dikembali bersama dengan sedikit manfaat tambahan. Contohnya, saya telah mengambil pelan RM100 untuk 15 tahun. Pada akhir tempoh, jika tiada apa yang berlaku dalam tempoh 15 tahun, saya dijamin akan menerima kembali RM19,800 serta sebarang perkongsian lebihan. Jika sesuatu terjadi kepada saya, anak-anak saya akan menerima RM1,100 sebulan selama 10 tahun.

Sebenarnya, matlamat utama Takaful Insan ialah untuk memberikan tunai bulanan kepada keluarga sekiranya apa-apa terjadi kepada pembayar, cuma saya telah ubahsuai kegunaannya untuk menampung tabungan pendidikan anak yang tidak dapat dilengkapkan sekiranya apa-apa terjadi kepada saya.

Satu lagi perkara ialah kemudahan seperti ini juga mungkin ditawarkan oleh syarikat takaful lain (mungkin dengan cara dan manfaat yang berbeza sedikit). Anda dinasihatkan untuk membuat perbandingan yang sewajarnya sebelum mencarum.

Untuk maklumat lanjut anda boleh melayari laman web Maybank.

Tiada ulasan: