20 Mei, 2009

Mendapatkan Modal Daripada Pelabur Kaya

Alternatif Baik Kepada Pembiayaan Bank & Dana Kerajaan

Apabila memikirkan cara untuk mendapatkan modal bagi memulakan perniagaan, perkara pertama yang terlintas di minda kebanyakan usahawan ialah bank atau tabung usahawan yang disediakan oleh kerajaan. Justeru modal pinjaman adalah perkara pertama difikirkan oleh ramai bakal peniaga apabila mahu memulakan perniagaan.

Walaupun pinjaman sememangnya merupakan sumber pembiayaan yang umum, kebanyakan orang sukar mendapat pinjaman atau pembiayaan bank, manakala tabung atau pinjaman kerajaan pula mungkin tidak mencukupi untuk menampung keperluan perniagaan. Satu lagi persoalan yang timbul ialah bagaimana untuk mendapat pinjaman bank jika perniagaan tersebut baru ditubuhkan dan tidak mempunyai rekod operasi.

Malah, nak buka akaun semasa pun kadang kala susah kalau tak ada introducer, inikan pula mendapatkan pinjaman. Kalaupun bank memberikan pinjaman, mereka memerlukan cagaran yang sama nilai dengan pinjaman, dan kebanyakan orang tidak mempunyaui cagaran yang secukupnya.

Justeru, ramai yang menggunakan khidmat pembiaya perniagaan berlesen atau tidak berlesen. Syarat yang dikenakan adalah lebih longgar, cuma kadar pembiayaannya amat tinggi, kadangkala lebih tinggi daripada kad kredit. Bagi saya ini bukan satu pilihan yang baik.

Selain pinjaman, satu saluran penting untuk mendapatkan modal ialah dengan mengajak saudara-mara melabur dan berkongsi pemilikan dengan mereka. Namun begitu, anda perlu melayan mereka secara profesional dan menganggap mereka sama seperti pelabur biasa. Jangan anggap wang tersebut pemberian dari mereka. Terima wang dengan azam untuk membalasnya dengan keuntungan atau dividen. Namun begitu, berapa ramaikah di antara kita yang mempunyai saudara-mara yang cukup kaya untuk melabur dalam perniagaan kita?

Satu lagi cara yang kurang digunakan tetapi berpotensi untuk mendapatkan modal yang diperlukan ialah dengan mengemukakan rancangan perniagaan kepada mereka yang mempunyai harta kekayaan tinggi. Sesetengah pihak menggelar mereka sebagai 'angel investors'.

Kaedah ini mempunyai potensi lebih tinggi untuk berjaya daripada permohonan pinjaman bank kerana pelabur seperti ini bukan melihat kedudukan kewangan anda, tetapi potensi anda dan juga perniagaan anda menghasilkan untung kepada mereka pada masa depan. Mereka sanggup menerima hakikat bahawa perniagaan akan rugi dalam tempoh satu atau dua tahun pertama.

Kelebihan cara ini ialah jika anda rugi pada tahun-tahun awal, anda tidak dibebankan dengan bayaran bulanan yang perlu dibuat sekiranya anda mendapatkan modal menerusi pembiayaan bank. Maka, peluang anda untuk 'survive' pada peringkat awal adalah lebih tinggi.

Bagaimanapun, kelemahannya ialah apabila anda sudah berjaya, anda terpaksa berkongsi keuntungan dengan pelabur tersebut. Tetapi saya rasa ini tidak menjadi masalah, kerana tanpa bantuan pelabur, anda langsung tidak mempunyai peluang untuk membuktikan keupayaan anda.

Sekiranya anda memerlukan modal untuk perniagaan, pertimbangkan dulu dengan teliti semua sumber yang ada sebelum membuat keputusan.

2 ulasan:

Hidet berkata...

Salam.

Tip yang menarik.
Ajak org yg berkemampuan menjadi rakan kongsi lelap :)

Regard

Unknown berkata...

Salam Perkenalan Hidet

Terima kasih kerana singgah