24 Mei, 2009

Sentimen Pelabur Mengundang Kerugian

Pelabur kecil sering terjerat kerana terikut-ikut sentimen

Apabila krisis berada dalam keadaan paling meruncing antara Oktober hingga Mac, beberapa soal selidik dan tinjauan sentimen pelabur menunjukkan bahawa sentimen pelabur berada pada tahap paling rendah. Ini tidak menghairankan kerana memang menjadi lumrah manusia untuk berasa khuatir apabila krisis melanda.

Apakah kesan sentimen pelabur yang lemah ini? Dalam keadaan ini, pelabur lebih cenderung menukar pelaburan mereka daripada saham kepada instrumen lebih selamat seperti simpanan tetap dan sebagainya yang melindungi wang mereka.

Namun begitu, reaksi pelabur kecil ini selalu berlaku 'after the fact', iaitu selepas krisis melanda. Ini bermakna mereka hanya mula berebut-rebut menjual saham hanya apabila harga saham umumnya telah jatuh. Ini bermakna mereka menjual dalam keadaan rugi dan mengeluarkan wang mereka daripada pasaran saham kerana takut rugi lagi.

Dalam tempoh ini, mereka menyimpan wang mereka dalam instrumen selamat sambil menunggu sehingga kegawatan reda. Tiba-tiba, apabila mereka melihat saham naik semula seperti keadaan sekarang, mereka membuat keputusan untuk masuk kembali ke pasaran saham tanpa berfikir panjang, kerana bimbang akan terlepas peluang meraih untung.

Bagaimanapun, tindakan mereka mengeluarkan wang mereka daripada apabila pasaran sudah jatuh telah menyebabkan mereka rugi. Umpamanya jika mereka menjual saham dalam keadaan panik apabila saham jatuh di bawah 850 mata pada bulan September dan kemudian masuk kembali pada waktu ini, apabila indeks berada di sekitar 1020 - 1050, ini bermakna mereka tidak dapat mengambil kesempatan daripada kenaikan hampir 200 mata atau kira-kira 20%.

Malah jika mereka beli sekarang kerana terbuai-buai dengan kenaikan dan indeks jatuh kembali ke tahap di bawah 1,000, mereka akan rugi pula buat kali kedua. Sebenarnya pelabur kecil tidak harus terlalu terikut-ikutkan sentimen. Beli saham berasaskan kekuatan syarikat, bukan sentimen pasaran dan terus pegang selagi anda fikir syarikat akan mencatatkan prestasi baik dan nilai saham lebih tinggi daripada harganya.

Keputusan jual beli mengikut sentimen hanya akan membawa padah.

Tiada ulasan: