17 Mei, 2009

Langkah Pertama Sebelum Labur Saham

Perlu Buka Akaun Broker dan CDS Terlebih Dahulu

Saya ada menerima emel dari pembaca buku saya, Panduan Bijak Melabur yang bertanya tentang cara untuk mula melabur saham. Saya sedar buku Panduan Bijak Melabur bukan buku yang betul-betul asas tentang saham, dan lebih mengutamakan cara memilih saham.

Mungkin ramai yang belum tahu proses untuk menjual beli saham. Justeru dalam posting kali ini, saya akan terangkan serba sedikit cara memulakan langkah pertama ke arah menjadi seorang pelabur bijak.

Pertama sekali, sebelum melabur anda perlu membuka akaun dengan syarikat broker saham. Syarikat broker saham ini ialah syarikat yang menjadi perantara yang membolehkan anda menjual beli saham di Bursa Malaysia. Senarai syarikat broker boleh didapati dari laman web Bursa Malaysia.

Selain itu anda juga perlu membuka akaun CDS (Central Depository) yang merupakan organisasi yang menyelia saham anda secara elektronik. Biasanya syarikat broker akan memberikan anda borang untuk membuka kedua-dua akaun.

Perlu diingat bahawa apabila anda menjual beli saham sekarang, semuanya dilakukan secara elektronik. Anda tidak akan mendapat sebarang sijil saham, sebaliknya anda akan menerima penyata urus niaga dan penyata CDS menunjukkan jumlah saham anda.

Apabila membuka akaun, anda perlu membuat keputusan untuk membuka akaun dengan broker dalam talian (online) atau broker biasa. Namun sekarang ini kebanyakan broker menawarkan kedua-dua perkhidmatan sekaligus.

Apabila berurusan dengan broker biasa, anda menelefon untuk membuat pesanan, sedangkan apabila anda berurusan dalam talian, anda menaip pesanan belian atau jualan sendiri dan mengendalikan semua urusan (termasuk pembayaran) sendiri.

Kos urus niaga sudah tentulah lebih mahal dengan broker biasa kerana segala urusan pesanan dibuat oleh broker itu sendiri. Kos minimum bagi urus niaga biasa ialah RM40 sedangkan kos minimum bagi urus niaga dalam talian ialah RM12. Kos urusniaga tambahan (selepas kos minimum) pula antara 0.6 - 07% bagi broker biasa dan antara 0.4 - 0.6% bagi urus niaga dalam talian.

Satu lagi pilihan yang perlu anda buat ialah menentukan sama ada anda mahu membuka akaun biasa atau akaun margin. Akaun margin ialah akaun yang membenarkan anda membeli saham di atas margin atau hutang. Pada pendapat saya, kalau boleh elakkan daripada membuka akaun margin, terutamanya jika anda baru belajar tentang saham.

Diharapkan maklumat di atas dapat membantu. Saya bercadang untuk menulis sebuah buku berkenaan tentang asas jual beli saham (iaitu cara untuk mula melabur) menjelang hujung tahun ini.

Tiada ulasan: