10 Mei, 2009

Kadar Sewa Beli Kereta Perlu Diubah

Tukar daripada Kadar Peratus Tahunan Kepada Kadar Efektif; Pastikan Pengiraan Sama Seperti Kadar Pinjaman Perumahan

Dalam akhbar Star Jumaat lepas, presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang S.M Mohamed Idris berkata pindaan kepada Akta Sewa Beli amat diperlukan kerana kadar yang disebutkan tidak mencerminkan kadar sebenar atau kadar efektif. Justeru Bank Negara perlu membuat peraturan agar kadar efektif digunakan.

Saya telah menulis mengenai perkara ini dalam posting 1 September 2008 bertajuk Terpedaya dengan Kadar Pinjaman Kereta. Perubahan kepada kadar efektif seperti ini akan membolehkan pengguna mendapatkan maklumat yang lebih telus.

Ada seorang saudara saya yang membuat keputusan untuk mengambil hutang lebih tinggi dan untuk tempoh pinjaman lebih lama semata-mata kerana menganggap kadar pinjaman kereta amat rendah (kurang daripada 3% pada waktu itu).

Apabila saya memberitahunya bahawa kadar tersebut bukan kadar efektif, dan kadar sebenar lebih kurang 6-7%. Beliau seperti tidak percaya cakap saya. Akhirnya saya meminta dia pergi merujuk dokumen sewa beli dan membaca dengan teliti dan mencari apakah kadar efektif yang terbenam dalam 'fine print' dokumen tersebut.

Sebenarnya kadar yang diberikan oleh jurujual kereta dan bank yang memberikan pinjaman sewa beli dikira dengan cara yang lain daripada kadar pinjaman perumahan. Jika mereka kata 3% kemungkinan kadarnya dua kali ganda daripada itu, bergantung kepada tempoh pinjaman.

Justeru, apabila bertanya tentang kadar sewa beli kereta, tidak kira kadar konvensional atau Islam, tanya apakah 'effective rate'. Dengan kadar ini, anda akan mengetahui kos pinjaman sebenar anda. Dan jangan lupa untuk memberitahu perkara ini kepada rakan-rakan anda yang belum maklum tentangnya.

Sebenarnya perkara ini sudah lama ditimbulkan oleh pihak-pihak yang perihatin terhadap pengguna tetapi Bank Negara dan institusi kewangan masih belum mengambil sebarang tindakan. Apakah maknanya segala program tanggungjawab sosial korporat yang dilakukan jika perubahan semudah ini tidak sanggup dilakukan?

1 ulasan:

joegrimjow berkata...

ramai yg xtau
da minat
semua tu jadi kabo