06 Mei, 2009

Bengkel dan Seminar Untuk Tingkatkan Diri

Kosnya mungkin mahal, tetapi pelbagai manfaat diperolehi

Saya tak ingat berapa banyak bengkel, kursus, seminar atau syarahan yang telah saya hadiri dan kos yang telah saya belanjakan untuk menghadiri semua kursus tersebut. Ada yang menelan belanja hampir RM1,000 manakala ada yang berharga hanya RM100. Selain itu, sesetengah seminar atau pembentangan boleh dihadiri secara percuma, terutamanya syarahan terbuka yang diberikan di Universiti.

Walau apa pun, saya tidak pernah keluar daripada seminar tanpa mempelajari apa-apa. Mesti ada sesuatu yang saya pelajari atau manfaat yang diperolehi daripadanya. Memang tidak dinafikan bahawa bukan semua kursus atau seminar itu bagus, tetapi jika kita membuka minda pasti kita akan pelajari sesuatu.

Antara kursus yang paling berguna yang saya hadiri ialah dua bengkel yang dianjurkan oleh Irfan Khairi. Kosnya bukan murah tetapi banyak ilmu yang telah ditimba daripadanya. Sementara itu, bengkel penulisan Azizi Ali pula menjadi titik permulaan kepada penerbitan buku pertama saya.

Saya tidak banyak belajar perkara baru di bengkel Azizi Ali kerana sudah sememangnya menceburi bidang ini tetapi 'contact' yang diperolehi dari bengkel tersebut telah membolehkan saya menerbitkan buku saya di bawah syarikat mereka.

Semasa menghadiri beberapa seminar, saya dapati ramai yang mengeluh bahawa kosnya mahal. Ini tidak dapat dinafikan. Namun begitu kita perlu sedar bahawa ilmu yang diturunkan juga amat berharga, jika ia relevan dengan keperluan anda.

Perlu diingat bahawa apabila menghadiri kursus, yang penting ialah bukan apa yang dilakukan di dalam kursus, tetapi apa yang diamalkan selepasnya. Jika kita tidak mengamalkan ilmu yang diperolehi dan tidak mengambil tindakan, kita sendiri yang rugi. Orang yang mendapat untung ialah mereka yang mengendalikan bengkel atau kursus tersebut.

Justeru, janganlah hadiri kursus atau bengkel semata-mata kerana anda minat sahaja, lebih-lebih lagi jika kosnya mahal (kalau percuma tak apa). Anda patut hadir hanya jika anda memerlukan ilmu yang hendak disampaikan dan bersedia untuk mengamalkannya.

Tiada ulasan: