26 Julai, 2011

Scam Perniagaan Dari Rumah

Was-was terhadap skim jana pendapatan lumayan dari rumah

Selain daripada skim pelaburan cepat kaya, terdapat satu lagi jenis scam yang nampak sahih tetapi berkemungkinan mempunyai muslihat, iaitu skim yang menjanjikan pendapatan lumayan dengan bekerja dari rumah.

Perlu diingat, bukan semua skim adalah menipu, tetapi antara tanda scam termasuk dijanjikan bayaran lumayan untuk melakukan kerja yang sangat mudah dan meminta bayaran terdahulu, sama ada dalam bentuk yuran pendaftaran awal, yuran latihan atau pembelian bekalan.

Antara skim ini termasuk:
  1. Mengisi sampul surat, iaitu anda dibayar jumlah lumayan untuk mengisi sampul surat
  2. Memproses tuntutan perubatan yang sebenarnya tidak wujud
  3. Memasang kit atau produk tertentu di mana anda perlu membeli kit dan seterusnya memasangnya menjadi produk akhir.
  4. Memproses bayaran dari rumah
Apabila saya melayari web, saya dapati ada banyak iklan yang berbunyi 'jana pendapatan lumayan dari rumah' atau iklan dengan dakwaan yang lebih kurang sama. Ada yang mendakwa anda tdak memerlukan pengalaman dan tidak perlu menjual.

Kita perlu berfikir secara logik.  Tiada siapa yang akan bayar kita gaji besar untuk melakukan sesuatu yang mudah.  Memang tak logik.  Lazimnya pada peringkat awal, peserta biasanya akan menerima pendapatan. Cuma apabila skim hampir runtuh barulah masalah akan timbul.

Seperti yang saya katakan, bukan semua peluang seperti ini adalah scam, tetapi peluang perniagaan yang sahih akan memberikan anda bayaran yang lebih munasabah, dan anda perlu bekerja lebih keras untuk menjana pendapatan yang sederhana.

Sentiasa was-was dengan apa jua skim yang menawarkan anda pendapatan lumayan tanpa perlu bersusah-payah.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pengelola scam pegilah mampus masuk neraka