14 Julai, 2011

Dana Yang Disyorkan Fundsupermart

Kenanga Syariah Growth dan Prudential Dana Al-Ilham Cemerlang

Setiap tahun, Fundsupermart.com, sebuah laman web yang menawarkan dana unit amanah dalam talian, menerbitkan dana pilihan yang disyorkan untuk tahun 2011/2012.

Cadangan dibuat berasaskan prestasi keseluruhan dalam jangka pendek dan jangka panjang dan kali ini, Dana Kenanga Syariah Growth dan Prudential Dana Al--Ilham menjadi pilihan dalam kategori Syariah.

Kenanga Syariah Growth

Kenanga Syariah Growth ialah dana ekuiti agresif untuk pelabur yang melabur dalam jangka pertengahan hingga panjang yang mempunyai toleransi risiko yang tinggi.

Prestasinya amat cemerlang, terutamanya untuk tempoh lima tahun, dengan pulangan terkompaun 18.4%, antara yang terbaik yang pernah saya lihat.  Keputusan ini lebih mengagumkan kerana dalam tempoh 5 tahun tersebut, kita telah melalui kemelesetan agak besar pada tahun 2008/2009.

Berikut adalah prestasinya dari segi pulangan terkompaun dan juga pulangan kumulatif, selepas mengambil kira kos urus niaga dan juga dividen.



Prudential Dana Al-Ilham

Prudential Dana Al-Ilham ialah sebuah dana ekuiti agresif untuk pelabur yang sanggup menanggung risiko tinggi dan melabur untuk jangka sederhana hingga panjang.

Dana ini mencatatkan prestasi yang cemerlang untuk jangka pendek dan juga panjang.  Berikut adalah prestasinya dari segi pulangan terkompaun dan juga pulangan kumulatif, selepas mengambil kira kos urus niaga dan juga dividen.


Keputusan dana unit amanah yang cemerlang menekankan pandangan saya bahawa jika anda membeli unit amanah yang mantap, anda harus terus memegangnya.

Ada sesetengah pelabur dan juga ejen yang menggalakkan pelabur untuk beli dan jual dengan kerap dan mencuba time the market.

Saya kurang setuju dengan kaedah tersebut kerana adalah amat sukar untuk menentukan bila masa terbaik untuk beli dan jual. Selain itu, setiap urusan jual beli juga melibatkan kos urus niaga.

Sebagai sebahagian daripada promosi, dana yang disyorkan oleh Fundsupermat ditawarkan pada caj jualan terdiskaun 1% sehingga 12 Ogos, 2011.

Nota: Prestasi cemerlang masa lepas tidak menjamin prestasi yang baik pada masa depan.

Tiada ulasan: