07 Julai, 2011

Kenapa Tak Masukkan FCPO dan FKLI?

Kerana saya bukan pakar derivatif dan tidak berminat menceburinya

Seorang pembaca bertanya kenapa saya tidak memasukkan FCPO dan FKLI dalam e-book Panduan Asas Saham.  Sebenarnya pembaca blog juga akan mendapati saya tidak menulis tentang derivatif dalam blog saya kecuali jika untuk menjelaskan cirinya sahaja, bukan untuk menerangkan cara buat duit dengannya.

Berikut adalah sebab lain saya tidak menulis tentang FCPO dan FKLI.

Walaupun saya bukan pakar, saya pernah mempelajarinya di bawah seorang Prof tersohor di UIA yang memang dianggap autoriti dalam bidang ini.  Namun begitu prinsip saya ialah labur dalam sesuatu yang hanya mempunyai nilai ekonomi (economic value added).

Pertama sekali derviatif seperti FCPO dan FKLI ialah zero sum transaction di mana jika anda untung, bukan sebabkan ada nilai tambahan yang dihasilkan dalam ekonomi, sebaliknya anda untung sebab ada orang lain yang rugi.

Sebaliknya jika anda membeli saham, walaupun anda pegang untuk satu hari, syarikat yang dimiliki mempunyai operasi dan ada nilai yang dibawa kepada ekonomi kerana syarikat membayar gaji, menghasilkan produk dan menjual produk dan sebagainya.

Perlu diingat ialah walaupun FCPO asasnya merupakan niaga hadapan minyak sawit, yang merupakan komoditi sebenar, hampir semua urus niaga dan dagangan bukan bertujuan untuk 'take delivery' produk yang diperdagangkan.

Bagi saya dagangan hadapan hanya mempunyai komponen value added jika anda melakukan urus niaga lindung nilai (hedging) atau anda benar-benar mahu 'take delivery' produk minyak sawit tersebut.

Sementara itu, FKLI pula tidak patuh syariah kerana ada saham dalam Indes Komposit Kuala Lumpur yang tidak patuh syariah.  Justeru, kalau pun saya berminat, saya tidak boleh terlibat dalam urus niaga FKLI.

Kesimpulannya, keputusan saya untuk melibatkan diri atau menimba kepakaran dalam sesuatu bidang bergantung kepada sama ada ia 1) patuh syariah 2)  mempunyai nilai ekonomi 3) saya berminat dalam bidang tersebut; dan bukan setakat sama ada boleh buat duit atau tidak.

Perhatian: Ini hanyalah pandangan peribadi. Mereka yang berminat dan tidak sependapat dengan saya mengenai dua instrumen derivatif ini boleh menimba ilmu dan membaca pelbagai buku dan blog tentang kedua-dua instrumen tersebut.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

terima kasih menjawap persoalan saya.
Fakta yg menarik mengenai future dr En.Razman.

-kazam-