28 Oktober, 2015

6 Langkah Untuk Memilih Dana Unit Amanah

Apabila membeli dana unit amanah, walaupun anda boleh mendengar nasihat yang diberikan oleh ejen unit amanah atau penasihat kewangan, anda patut meluangkan masa untuk mengkaji dan menilai pelaburan yang bakal anda buat.

Berikut adalah 6 langkah yang saya cadangkan sebelum anda membeli unit amanah:

1. Tentukan toleransi risiko anda. Dengan kata mudah, berapa banyak risiko yang sanggup anda tanggung. Adakah anda sanggup melihat nilai dana anda turun naik dengan ketara untuk mendapat pulangan lebih tinggi?

2. Tentukan tujuan dan tempoh masa pelaburan. Antara tujuan untuk membeli termasuk menjana pulangan lebih tinggi, sebagai dana persaraan, membiayai pendidikan anak dan menabung untuk wang muka rumah.

3. Memilih jenis dana. Selepas menentukan toleransi risiko, tujuan dan tempoh masa pelaburan, anda boleh pilih jenis dana yang sesuai untuk anda.



4. Baca prospektus dan nilai syarikat unit amanah. Dapatkan maklumat latar tentang syarikat, baca prospektus induk, nilai peruntukan aset dana dan tinjau prestasi dana syarikat secara umumnya.

5. Bandingkan prestasi dengan dana lain dalam kategori sama. Anda boleh mendapatkan maklumat ini daripada Jadual Dana Morningstar di laman web mymorningstar.com atau membaca Jadual Dana di The Edge.

6. Bandingkan prestasi dengan indeks penanda aras. Pulangan tinggi atau rendah tidak semestinya bermakna prestasi dana baik. Jika dana tinjauan anda berjaya mengatasi penanda aras secara konsisten, dana ini amat kukuh.

Walaupun tiada jaminan yang anda akan dapat memilih dana terbaik dengan cara ini, sekurang-kurangnya anda akan dapat mengurangkan risiko dengan mengelak dana yang menunjukkan prestasi lemah.

Peringatan yang sering diberikan ialah prestasi masa lepas bukan petunjuk prestasi masa depan, tetapi prestasi masa lepas ialah antara faktor yang boleh kita gunakan untuk membuat penilaian tentang sesuatu dana unit amanah.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: