02 Julai, 2015

Fitch Kekalkan Penarafan Malaysia: Naikkan Tinjauan Daripada Negatif Kepada Stabil

Fitch Ratings ialah sebuah agensi penarafan yang membuat analisis dan memberi penarafan kepada bon korporat dan hutang kerajaan di seluruh dunia menerusi analisis terperinci yang dilakukan.

Mengapa penarafan Fitch penting?
  • Pulangan yang ditetapkan oleh pasaran terhadap hutang kerajaan berasaskan penarafan mereka mempunyai pengaruh terhadap pulangannya atau yield, yang juga akan mempengaruhi nilai saham.
  • Menunjukkan keupayaan kerajaan membayar balik hutang.
  • Memberikan gambaran tentang kekuatan fiskal dan kewangan sesebuah negara.
Fitch telah mengekalkan penarafan Malayia pada A- dan menaikkan tinjauan daripada negatif kepada stabil walaupun pada mulanya penarafan Malaysia dijangka turun.

Ini sesuatu yang di luar dugaan dan bermakna pertemuan pegawai Kementerian Kewangan dengan Fitch pada awal Jun ini telah membuahkan hasil.

Kesannya ialah saham naik buat waktu ini kerana yield bagi hutang Kerajaaan Malaysia kekal. Kedua pelabur lebih yakin dengan kedudukan fiskal Malaysia walaupun masih ada kelemahan.

Mereka membuat keputusan tersebut kerana kedudukan defisit Malaysia yang sedikit lebih rendah, dan keyakinan mereka terhadap dua langkah utama yang menampung kejatuhan harga minyak, iaitu rasionalisasi subsidi dan juga pelaksanaan GST.

Ternyata bahawa pengurangan subsidi dan juga sumber hasil baru ini telah meningkatkan kedudukan kewangan kerajaan. Bagaimanapun, keadaan belum lagi cerah dan negara tetap menghadapi beberapa risiko yang saya senaraikan dua minggu lepas iaitu:
  1. Fed AS menaikkan kadar faedah.
  2. Kejatuhan pasaran bon global.
  3. Kemerosotan untung sesetengah syarikat di Malaysia.
  4. Potensi kejatuhan lanjut saham China, selepas naik dengan ketara.
  5. Pasaran hartanah di banyak negara dunia yang agak tinggi.
Cuma, berasaskan tinjauan daripada Fitch, saya rasakan worst case scenario mungkin tidak berlaku, dan situasi mirip krisis kewangan Asia tidak berulang. Cuma kita mungkin mengalami kesukaran dalam tempoh 6 - 12 bulan akan datang.

Kesimpulan yang boleh dibuat daripada keputusan penarafan Fitch ialah GST telah menyelamatkan Malaysia daripada diturunkan taraf akibat kesan kejatuhan harga minyak dan masalah lain seperti 1MDB.

Nota:  Persoalan sama ada wajar atau tidak membebankan rakyat untuk 'menyelamatkan' negara adalah soal politik yang berada di luar skop blog ini dan mungkin saya sentuh dalam blog peribadi saya dalam tempoh terdekat.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.

Jika anda memerlukan khidmat rundingan & bimbingan pelaburan, sila klik Bimbingan & Rundingan.

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

1 ulasan:

dion berkata...

trimakasih infonya,,
sangat bermanfaat,,
mantap,,.