18 Julai, 2015

9 Cara Untuk Memanjat Tangga Kerjaya

Tidak ada cara yang lebih baik untuk mencapai kejayaan dalam dunia kerjaya melainkan menjadikan diri anda lebih berharga kepada majikan.

Apabila kemahiran anda mendapat permintaan yang tinggi, gaji anda sudah tentu meningkat. Berikut adalah beberapa cara untuk menjadikan diri anda lebih berharga.
  1. Membina kepakaran lebih tinggi daripada orang lain.
  2. Mempunyai kemahiran unik.
  3. Terus menambah baik keupayaan dengan mengikuti kursus atau bengkel.
  4. Melakukan lebih daripada yang diminta
  5. Membina jaringan yang luas (networking)
  6. Bijak menyelesaikan masalah
  7. Pandai bercakap di khalayak umum dan berkomunikasi
  8. Menyiapkan tugasan tepat pada masanya
  9. Jujur dan amanah
Dunia hari ini lebih berasaskan prestasi. Ganjaran anda sedikit sebanyak bergantung kepada berapa banyak yang anda sumbang kepada keuntungan syarikat.

Sebab utama pekerja yang baru mendapat ijazah dibayar gaji rendah ialah kerana belum ada kemahiran kerja lagi dan masih belum membuktikan diri. Sumbangan mereka kepada keuntungan syarikat juga kecil.
 
Pada beberapa tahun pertama kerjaya, jangan terlalu mengutamakan gaji tetapi sebaliknya lihat kemahiran apa yang boleh dibina daripada tugas anda.

Di samping itu, cuba bina jaringan sejak dari peringkat awal lagi kerana ramai orang yang mendapat kerja berasaskan jaringan dan recommendation, terutamanya jawatan peringkat atasan.

Jangan beri tumpuan pada gaji, sebaliknya fokus pada nilai yang dapat anda berikan, kerana inilah yang akan menetukan kejayaan anda dalam jangka panjang.

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin. Diharapkan pembaca memandu dengan selamat sepanjang musim perayaan.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.

Jika anda memerlukan khidmat rundingan & bimbingan pelaburan, sila klik Bimbingan & Rundingan.

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.
 

Tiada ulasan: