09 Julai, 2015

Prestasi Dana Ekuiti Syariah Sehingga Separuh Pertama 2015

Kita alihkan tumpuan sebentar daripada segala drama politik tempatan dan masalah kewangan dan pasaran saham yang sedang berlaku di Greece dan China untuk meninjau prestasi unit amanah ekuiti patuh Syariah Malaysia sehingga 30 Jun 2015.

Selepas kenaikan ketara sepanjang tempoh 5 - 6 tahun lepas, kita sekarang memasuki fasa untuk jangka masa 3 bulan hingga setahun akan datang di mana kita akan melihat dana mana pula akan lebih menyerlah dalam pasaran yang mendatar atau menurun.

Berikut adalah penarafan 20 unit amanah ekuiti patuh syariah terbaik untuk tempoh antara 6 bulan hingga 10 tahun berasaskan data Morningstar sehingga 30 Jun 2015. (Klik untuk besarkan)

Prestasi 6 bulan

Prestasi 1 tahun

Prestasi 3 tahun

Prestasi 5 tahun

Prestasi 10 tahun

Satu perkara yang sukar diramalkan ialah dana mana yang akan mencatatkan prestasi kukuh dalam tempoh yang mendatang, lebih-lebih lagi kerana situasi yang dihadapi dalam masa terdekat mungkin berbeza daripada yang dialami sejak 1 - 10 tahun lepas.

Kita lihat di atas bahawa ada dana yang mencatatkan prestasi jauh lebih baik sejak 5 tahun lepas berbanding 10 tahun, mungkin kerana pertukaran pengurusan dana atau strategi, tetapi kita sebagai pelabur individu sukar meramalkan perkara sebegini.

Cara terbaik ialah melihat dana-dana yang telah mencatatkan prestasi mantap dalam tempoh 3 - 10 tahun lepas dan berada di dalam senarai antara yang teratas dalam tempoh ini.  Prestasi jangka panjang memberikan gambaran yang lebih tepat tentang pengurusan dana berbanding prestasi jangka pendek.

Berasaskan semua tempoh pelaburan di atas, seorang pelabur unit amanah boleh mencatatkan pulangan yang memuaskan dalam jangka panjang jika bijak memilih salah satu daripada dana yang kukuh.

Namun begitu, senarai di atas hanya menunjukkan 20 dana terbaik, dan jika tersalah pilih, ada potensi bagi pelabur menerima prestasi yang tidak setimpal dengan pulangan yang dicatatkan oleh dana-dana di atas. Seperti pelaburan lain, sedikit penyelidikan diperlukan untuk mengelakkan kesilapan.

Nota:  Bagi saya, jika anda ada dana untuk dilaburkan dan mempunyai jangka masa pelaburan antara 3 - 10 tahun, tempoh kelemahan pasaran ini ialah masa yang amat sesuai untuk beli.  Jika ada jumlah besar untuk dilaburkan, pecahkan kepada 5 - 10 pelaburan secara berkala untuk memastikan tidak membuat kesilapan dari segi timing.


Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian.

Jika anda memerlukan khidmat rundingan & bimbingan pelaburan, sila klik Bimbingan & Rundingan.

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat
Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.


Tiada ulasan: