19 Februari, 2014

Patutkah Seorang Yang Tiada Ilmu atau Tiada Masa Mempelajari Ilmu Pelaburan Melabur Dalam Saham?

Warren Buffett Cadang Mereka Melabur Dalam Dana Indeks Tetapi Kaedah Ini Sukar Dilakukan Bagi Pelabur  Berlandasaskan Syariah di Malaysia

Soalan di atas sangat relevan kerana disebabkan kenaikan pasaran saham sejak 5 tahun lepas, semakin ramai orang yang mula memberi perhatian dan menunjukkan minat untuk melabur dalam saham. Sebelum saya memberikan pandangan sendiri, cuba lihat apa kata Warren Buffett.




Menurutnya pelabur yang mahu mengambil kesempatan daripada saham tetapi tiada kemahiran untuk melabur patut melabur dalam dana indeks. (Maksudnya di sini ialah dana indeks pasif dan bukannya dana indeks aktif).

Di Malaysia, ada beberapa dana indeks yang menjejak prestasi FBMKLCI tetapi ada saham komponen FBM KLCI adalah tidak patuh syariah. 

Untuk melabur secara pasif seperti yang dinyatakan oleh Buffett, terdapat satu Dana Dagangan Bursa (ETF) yang menjejak indeks yang dinamakan MyETFDJIA merangkumi 25 syarikat patuh syariah dengan modal saham terbesar di BSKL. Namun begitu prestasi ETF ini tidak sebaik prestasi FBMKLCI.

Buat masa ini tiada dana yang wujud yang menjejak FBMSha, yang merupakan indeks terbaik untuk digunakan bagi mencerminkan prestasi syarikat patuh syariah secara keseluruhan.

Oleh yang demikian, pada pandangan saya jika pelabur yang tiada ilmu atau tiada masa mahu melabur dalam saham, mereka boleh:
  1. Beli MyETFDJIA dengan harapan prestasi bertambah baik pada masa depan atau menerima sahaja pulangan yang diberikan.
  2. Membeli saham patuh syariah yang merupakan komponen FBMKLCI. Kaedah seperti ini ada disyorkan oleh Pakdi (Suzardi Maulan), seorang pakar kewangan terkemuka. 
  3. Membeli sebuah dana unit amanah ekuiti yang baik dan mantap daripada syarikat yang dipercayai pada kos paling rendah dan memegang untuk jangka panjang.
  4. Luangkan masa untuk timba ilmu saham sebelum melabur sendiri dalam saham.
Pilihan kedua dan ketiga  tetap memerlukan sedikit ilmu yang dipelajari sekali dan selepas itu pelabur perlu meluangkan sedikit masa untuk membuat pemantauan

Pilihan keempat pula hanya untuk mereka yang sanggup meluangkan masa. Langkah untuk belajar dan menguasai selok-belok saham memerlukan banyak masa dan komitmen tinggi dan bersifat berterusan atau sepanjang hayat.

Seperti kata Buffett, cara paling mudah untuk melabur tanpa memerlukan ilmu atau masa ialah membeli dana indeks pasif atau ETF yang menjejak indeks.

Tetapi di Malaysia, hanya ada satu pilihan seperti ini dan indeks yang dijejak tidak begitu ideal. Justeru, pelabur boleh juga mempertimbangkan pilihan 2 hingga 4 bergantung kepada jumlah masa yang sanggup mereka luangkan.

Tiada ulasan: