15 Mei, 2011

IPO Tidak Semestinya Naik

Mclean Technologies Buktikan Saham IPO Boleh Turun Dengan Pantas

Baru-baru ini Mclean Technologies telah disenaraikan di Bursa Malaysia.  Syarikat  menyediakan perkhidmatan pembersihan produk teknologi tinggi dan pemasangan komponen dalam bilik bersih.

Syarikat ini telah disenaraikan pada Selasa lepas pada harga 52 sen.  Pada hari pertama harganya naik sehingga 71 sen tetapi kemudian jatuh dan ditutup pada 53.5 sen.

Pada hari ini, iaitu Khamis 12 Mei, syarikat ditutup pada harga 47 sen, sebanyak 5 sen di bawah harga IPO.  Perlu diingat bahawa Mclean Technologies dilebih langgan sebanyak 100 kali.

Malah, sebuah laporan penyelidikan daripada RHB menetapkan nilai saksama (fair value) Mclean pada 57 sen sesaham, berasaskan P/E 7.5 kali pendapatan tahun 2011.

Carta Mclean untuk 3 hari:

Dipetik daripada Bursa Station

Bagaimana saham IPO yang dilebih langgan 100 kali dan diletakkan pada nilai saksama 57 sen boleh jatuh harganya dalam masa tiga hari?

Selain itu, bagi ramai pelabur yang berebut-rebut untuk melanggan sahamnya, kalau tunggu saham disenaraikan, boleh dapat saham pada harga lebih murah dalam masa tiga hari sahaja!

IPO tidak menjamin apa-apa.  Anda juga boleh rugi jika membeli saham IPO. Di samping itu, syarikat belum ada rekod pencapaian sebagai syarikat tersenarai untuk membuat penilaian.  

Maka pergerakan saham bergantung semata-mata kepada sentimen pelabur. Mclean mungkin naik kembali atau tidak, hanya prestasi perniagaan pada tempoh yang mendatang akan menentukannya.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tuan,
Mohon analisa syarikat Padini, Parkson dan CI Holding

Unknown berkata...

Insyallah kalau berkesempatan saya akan buat analisis syarikat tersebut