06 April, 2011

Penuhi Janji Kepada Pelanggan

Mengotakan kata anda salah satu daripada teras perniagaan

Dalam menjalankan perniagaan, salah satu perkara paling penting yang menentukan kejayaan ialah menepati janji kepada pelanggan. Jika anda janji akan datang pada jam 3.00 ptg, pastikan anda sampai pada waktu itu. Jika anda janji untuk siapkan sesuatu projek menjelang hari Isnin, pastikan hari Isnin sudah siap. Kalau anda janji nak hantar barang yang dipesan pada hari esok, pastikan ia sampai kepada pelanggan esok walau apa pun keadaan cuaca.

Jangan buat janji kalau anda tak pasti dapat menunaikannya. Saya sendiri akan menolak tugasan yang mungkin tidak pasti dapat disiapkan dalam tempoh yang dikehendaki, walaupun  terpaksa melepaskan untung daripada tugasan tersebut..

Konsep ini tersangatlah mudah tetapi anda mungkin terkejut berapa banyak perniagaan yang tidak mengutamakannya.

Selain itu, jangan hanya mementingkan pelanggan sahaja, tetapi jangan lupa pembekal anda.  Jika anda janji nak bayar dalam masa 30 hari, bayarlah dalam tempoh itu.  Anda mungkin rasa anda sebagai pelanggan boleh buat sesuka hati dengan pembekal, tetapi siapa tahu, apabila anda benar-benar terdesak, mereka tidak mahu membekalkan anda kerana tidak percaya dengan cakap anda.

Sebenarnya konsep menepati janji ini satu amalan dan etika perniagaan yang baik.  Tetapi saya tahu bahawa ada yang tidak mengamalkannya.  Saya amat tak suka kalau saya dilayan dengan baik dan pelbagai kata-kata manis ditabur tetapi bila tiba waktu untuk penyerahan, janji tidak dikotakan dan pelbagai alasan diberi.

Memang kita tidak boleh melakukannya setiap kali dan mungkin ada sekali-sekala, kita gagal memenuhi janji atas sebab yang tidak boleh dielakkan, tetapi kita perlu pastikan bahawa sebab itu benar-benar tidak boleh dielakkan dan meminta maaf kepada pelanggan.

Salah satu matlamat perniagaan ialah mencatatkan seberapa banyak jualan yang mungkin tetapi bukan dengan mengorbankan janji perkhidmatan kita kepada pelanggan.  Bila kita memenuhi janji, kita dianggap sebagai boleh dipercayai. Faktor kebolehpercayaan adalah salah satu sebab utama mengapa pelanggan lebih suka memilih kita.

Tiada ulasan: