29 Mac, 2011

Takaful Sebagai Instrumen Pelaburan

Perlindungan takaful dan pelaburan menerusi satu produk

Bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan perlindungan Takaful Hayat dan Kehilangan Upaya serta pelbagai rider lain sambil melabur dalam dana yang berpotensi untuk memberikan pulangan, anda boleh mencuba produk yang dinamakan Investment-linked Takaful.

Biasanya pelabur boleh memilih untuk melabur dalam jumlah besar dalam bentuk satu sumbangan (premium) tunggal atau melabur secara bulanan menerusi sumbangan bulanan.

Selain daripada itu, pelabur juga diberi pilihan unutk melabur dalam jenis dana berbeza, iaitu dana pendapatan tetap, dana seimbang atau dana pertumbuhan, dan boleh bertukar antara anda dengan membayar sedikit yuran.

Antara produk yang ada di pasaran termasuk Ikhlas Capital Investment-Linked Takaful (Sumbangan Tunggal) dan Ikhlas Premier Investment Linked Takaful (Sumbangan Bulanan) daripada Takaful-Ikhlas yang membolehkan pelabur mendapatkan pelbagai jenis perlindungan Takaful sambil melabur dalam jenis dana pilihan mereka.

Ada pelbagai produk seperti ini di pasaran tetapi mungkin cirinya berbeza sedikit di antara satu sama lain dari segi perlindungan yang ditawarkan dan juga dana yang disediakan.

Walau apa pun, perlu diingat bahawa pilihan antara sumbangan tunggal dan sumbangan bulanan boleh mempengaruhi pulangan anda. Sumbangan bulanan adalah lebih selamat kerana kita membeli pada kos purata.

Semenatara itu, sumbangan tunggal pula lebih berisiko kerana jika timing anda betul, anda berpotensi untung lebih besar tetapi jika timing salah anda mungkin rugi.

Selain itu, seperti produk pelaburan lain, penilaian hendaklah dibuat berasaskan kekuatan dana pelaburan dan bukannya perlindungan takaful yang diberikan, kerana pada amnya, perlindungan yang diberikan oleh mana-mana syarikat adalah hampir setanding.

Tiada ulasan: