06 Mac, 2011

Tak Perlu Gembirakan Semua Orang

Pastikan pelanggan utama atau kebanyakan pelanggan berpuas hati

Baru-baru ini saya melayari Amazon.com untuk membaca ulasan buku yang ingin saya beli. Walaupun ulasan menunjukkan 4 1/2 bintang, penarafan yang sangat tinggi, masih ada pembaca yang memberikan ulasan kritikal dengan hanya 1 atau 2 bintang.

Selepas itu saya mencari ulasan beberapa buku (bukan fiksyen) terkenal dan saya dapati corak yang sama wujud, walaupun penarafan keseluruhan tinggi, mesti ada orang yang tidak berpuas hati dengan buku.

Fenomena ini memang wujud bukan sahaja dalam industri buku tetapi dalam perniagaan dan juga kehidupan secara keseluruhannya. Saya juga pernah mengalaminya semasa menuntut di universiti dan dalam perniagaan.

Semasa di universiti, ada subjek yang walau pun kita mencurahkan sepenuh tenaga dan amat berminat, tetapi kita tetap tidak boleh dapat A, mungkin kerana output yang kita hasilkan tidak begitu disenangi dan tidak sesuai dengan pemikiran pensyarah. 

Tidak kira berapa banyak anda belajar atau cuba, anda masih tidak dapat melakukannya sedangkan dalam subjek lain pula, anda tidak mencurahkan sepenuh tenaga atau kurag berminat tetapi anda masih mendapat markah tinggi.

Sementara itu dalam perniagaan pun serupa.  Berasaskan pengalaman sendiri dan juga perbincangan dengan beberapa rakan yang menjadi usahawan, kita tidak boleh mengelakkan pelanggan yang tidak berpuas hati.  Malah ada yang walau pun dilayan dengan baik masih sukar dipuaskan.

Kita perlu menerima hakikat bahawa produk kita bukan untuk semua orang dan cara kita bekerja pasti kurang disenangi oleh segelintir pihak. Kita tidak perlu risau kerana dunia memang sebegitu dan kita tidak boleh menggembirakan semua orang.

Paling penting ialah memuaskan hati pelanggan utama atau  sekiranya produk anda produk pengguna, memuaskan hati sebahagian besar daripada pelanggan.  Ini akan menentukan kejayaan anda.

Namun begitu jika ramai yang tak berpuas hati dengan perkhidmatan anda sehingga menjejaskan hasil, maka anda perlu melakukan sesuatu untuk memperbaiki produk atau operasi perniagaan.

Anda perlu mendengar segala kritikan dan rungutan tetapi tidak semestinya semuanya betul.  Ada yang tidak meunasabah dan tidak membina.  Jika anda dapati kritikan bernas, lakukan penambahbaikan, tetapi jangan sampai anda perlu berubah atau melakukan sesuatu setiap kali orang tidak berpuas hati. 

Jika anda cuba memuaskan semua orang, anda mungkin tidak dapat menghasilkan produk atau perkhidmatan cemerlang yang benar-benar hebat kepada pelanggan utama atau sasaran anda. Tentukan siapa yang penting bagi organisasi anda dan berikan perkhidmatan cemerlang kepada golongan ini.

Tiada ulasan: