03 Mac, 2011

Malayan Flour Mills - Prestasi 2010 Cemerlang

Saham kurang glamor tapi catatkan keputusan mantap

Tidak ramai orang yang teruja dengan saham syarikat pengeluar tepung gandum, lebih-lebih lagi dengan namanya 'Malayan', yang mencerminkan syarikat 'zaman dulu' dan kurang menarik. .

Namun  syarikat ini yang terlibat dalam perniagaan pengilangan tepung, pengeluaran makanan ternakan dan penternakan ayam itik telah mencatatkan prestasi cemerlang pada 2010, apabila menghasilkan pendapatan sesaham (EPS) 79.13 sen.

Hasil syarikat telah meningkat kepada RM1.5 bilion berbanding RM1.2 bilion pada 2009, satu peningkatan yang amat ketara manakala nilai aset bersih (NTA) atau nilai bukunya ialah pada paras RM4.36 sesaham.

Berikut ialah prestasi EPS syarikat untuk tempoh 5 tahun lepas (sen):
| 2007 2008 2009 2010 2011
43.3 | 56.1 | 53.8 | 58.2 | 79.1

Carta Saham MFM untuk tempoh lima tahun lepas:


Dipetik daripada Bursa Malaysia

Berasaskan carta, kita dapat lihat bahawa harganya telah naik secara beransur-ansur dalam tempoh lima tahun lepas, tetapi potensi kenaikan selanjutnya mungkin masih ada berasaskan keputusan kewangan yang dicatatkan.

Pada harga penutup RM5.22 hari ini, saham diperdagangkan pada nisbah P/E 6.6 manakala pulangan pendapatannya (earnings yield atau E/P) ialah kira-kira 15%.

Walaupun pendapatan tahun 2011 tidak mungkin melonjak setinggi tahun ini, tetapi pada paras keuntungan dan harga dagangan semasa, saham ini nampak masih undervalued.

Selain itu, perniagaannya dijangka kekal cemerlang kerana industri komoditi dan sumber makanan dijangka terus mendapat manfaat daripada pertambahan permintaan lebih pantas daripada peningkatan bekalan.

Sebenarnya saya telah membeli saham ini pada RM4.60 dan ingin menulis posting mngenainya tetapi harganya telah melonjak secara tiba-tiba kepda RM5.60, jadi saya rasakan seperti sudah terlambat untuk menulis. 

Namun begitu syarikat mengumumkan keputusan yang sungguh cemerlang, dan kemudian harga sahamnya pula jatuh kembali ke paras sekitar RM5.20 - RM5.30, sebab itu saya membuat keputusan meninjau MFM hari ini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sungguh sedap bila kita membeli tepung,buat lempeng dan makan bersama keluarga,saya memang yakin dengan MFM....terima kasih info tuan.Saya yakin dengan prestasi syarikat ini...harga sahamnya akan melonjak ke arah rm11.20