20 Mei, 2010

Potensi Besar Latitude Tree

Latitude Tree dilihat undervalued jika prestasi diteruskan

Latitude Tree Holdings Berhad ialah sebuah syarikat pengeluar perabot bilik tidur dan ruang kediaman yang berpangkalan di Vietnam dan juga Malaysia. Syarikat juga mempunyai sebuah kilang di Thailand yang membuat komponen perabot.

Sebahagian besar produknya diekpsort ke Amerika di mana antara pelanggan utamanya termasuk JC Penney, Ashley Furniture, RiversEdge Furniture, Broyhill Furniture and Embassy International.

Saya telah agak lama memerhatikan syarikat ini tetapi belum membeli dan saya rasa mungkin sudah tiba masa untuk membeli kerana harga sahamnya telah sampai ke tahap sangat 'undervalued' apabila ditutup pada RM1.90 semalam.

Berikut ialah prestasi syarikat pada tempoh lima tahun kewangan lepas yang berakhir pada 30 Jun (sen)

2005 2006 2007 2008 2009
22.7 30.6 15.8 16.7 23.7

Tapi perkara yang lebih menarik ialah pada 6 bulan pertama berakhir 31 Disember 2009, syarikat ini telah mencatatkan EPS 34 sen! Kalau pun EPS seluruh tahun hanya 50 sen (unjuran konservatif) saham ini nampak sangat undervalued pada forward P/E lebih kurang 3.8 (iaitu berasaskan ramalan EPS lebih kurang 50 sen).

Sementara itu aset ketara bersihnya ialah pada RM2.95 sesaham.

Carta Latitude Tree



Dipetik daripada Bursa Station

Satu lagi faktor yang perlu diberi perhatian ialah harga sahamnya telah naik ke RM2.60 baru-baru ini tetapi telah turun kembali kepada RM1.90 seiring kejatuhan pasaran.

Kelebihan Latitude Tree ialah 70% pengeluarannya ialah di Vietnam manakala kebanyakan pelanggannya di Amerika Syarikat. Kos buruh lebih rendah di Vietnam. Selain itu ekonomi Amerika juga sedang pulih sedangkan yang menghadapi masalah sekarang ialah negara-negara Eropah.

Kepada pelabur yang berminat untuk membeli saham ini, jangan lupa untuk membuat analisis sendiri, termasuk membaca artikel terbaru mengenai syarikat, dan juga meninjau juga tahap aliran tunai dan hutangnya.

Perkembangan Terkini:

Latitude Tree telah mencatatkan prestasi suku ketiga yang menghampakan apabila memperolehi EPS hanya 3.9 sen. Walaupun EPS kumulatif sehingga suku ketiga adalah 38 sen, satu angka yang sangat baik, tetapi prestasi suku ketiga di bawah jangkaan saya dan mungkin merupakan punca harganya telah jatuh daripada RM2.60 (kerana orang dalam sudah tahu terlebih dahulu). Walau apa pun, keputusan ini tidaklah buruk, cuma tidak menepati jangkaan dan saya menunggu apa alasan pengurusan tentang kemerosotan ini. Dalam keadaan semasa saya berpendapat saham ini hanya fairly valued dan bukan undervalued lagi, sehinggalah pengurusan memberikan penjelasan.

2 ulasan:

zulk berkata...

apa pandangan saudara berkenaan saham glomac ?

Unknown berkata...

Salam Zul,

Insyallah saya akan analisis dalam satu atau dua minggu akan datang.