13 Mei, 2010

Ekonomi Berkembang 10.1% Pada S1 2010

OPR dinaikkan sebanyak 0.25% kepada 2.50%

Bank Negara telah membuat dua pengumuman penting semalam, iaitu ekonomi Malaysia telah bekembang pesat pada S1 2010 pada kadar sebanyak 10.1% manakala kadar dasar semalamanan (OPR) telah dinaikkan sebanyak 0.25% kepada 2.50%

Kedua-dua langkah ini memang sudah dijangka tetapi akan memberi sedikit kesan kepada orang ramai dan juga syarikat dalam bentuk kos pinjaman yang lebih tinggi. Namun begitu secara keseluruhan kadar tersebut masih rendah.

Malah ramai penganalisis meramalkan akhirnya OPR akan naik sehingga 3% pada tahun ini. Bagi mereka yang mempunyai pinjaman kadar terapung sama ada bayaran ansuran mereka perlu ditambah untuk mengekalkan tempoh bayaran balik, atau tempoh bayaran balik akan menjadi sedikit lebih panjang.

Jika anda mahu mengekalkan tempoh bayaran balik, minta bank anda meningkatkan jumlah ansuran bulanan dengan sewajarnya. Mereka boleh membuat pengiraan yang berkenaan.

Walaupun ekonomi telah berkembang pesat, banyak faktor luar yang tidak menentu di Eropah yang perlu diambil kira.

Satu lagi faktor, ialah kenaikan kadar faedah ini juga bertujuan meredakan sedikit pasaran hartanah yang sedang hangat sekarang tetapi mungkin satu dua kenaikan lagi perlu berlaku sebelum pasaran reda.

Walau apa pun, kita memang sah telah keluar daripada kegawatan berasaskan perangkaan terbaru ini dan tidak mungkin pertumbuhan ekonomi mencatatkan angka negatif kembali dalam tempoh terdekat.

Unjuran bagi seluruh tahun adalah berbeza-beza, iaitu antara 5% hingga 7%, tetapi semuanya meramalkan pertumbuhan kukuh. Ini seharusnya menjadi petanda positif bagi peniaga dan juga pelabur.

Tiada ulasan: