16 Mei, 2010

Meninjau Yuran Unit Amanah

Sekarang pelabur mempunyai banyak pilihan

Pada satu masa dulu pelabur unit amanah hanya ada satu saluran membeli dana, iaitu melalui ejen. Dana ekuiti dan dana bercampur lazimnya mengenakan caj jualan antara 5% - 6.5%.

Tidak dinafikan bahawa kadar ini agak tinggi, kerana untuk pulang modal, harga unit perlu naik 5% - 6.5%. Namun begitu, ejen unit amanah biasanya boleh memberikan nasihat perancang kewangan kepada anda. Bagi sesetengah orang, mereka amat memerlukan nasihat yang diberi.

Tapi bukan semua yang perlukan perkhidmatan tersebut. Dalam dunia Internet masa kini, ramai yang sudah pandai merancang kewangan, selain memilih dan membuat keputusan sendiri.

Bagi mereka yang fasih Internet dan celik pelaburan, satu pilihan pembelian yang baik ialah pembelian dalam talian sama ada menerusi Fundsupermart.com dan eunittrust daripada Philip Capital.

Caj jualan yang dikenakan hanyalah 2% sahaja, pendek kata jauh lebih murah daripada saluran ejen. Malah, sekarang ini dengan kesenangan melaksanakan perbankan Internet, urusan jual beli boleh dikatakan mudah juga.

Namun begitu bukan semua dana ditawarkan menggunakan saluran ini. Dana daripada Public Mutual dan CIMB, dua syarikat dana terkemuka, tidak boleh dibeli menerusi Internet.

Kemudian kita juga boleh membeli menerusi tabungan KWSP, di mana yuran yang dikenakan hanyalah 3%. Pembelian dengan KWSP dikenakan had dan syarat tertentu.

Dan akhir sekali dalam posting saya sebulan lepas, saya juga menyebut tentang dana yang mengenakan caj jualan sifar (no load funds), yang baru saja diperkenalkan di Malaysia, walaupun telah lama wujud di Amerika.

Dana tersebut ialah dana Pacific Elite yang ditawarkan hanya menerusi cawangan OCBC. Cuma jika anda jual dalam masa 3 tahun, anda dikenakan caj 1%. Selain itu, yuran pengurusan tahunan ini adalah 2%, lebih tinggi berbanding 1.5% yang dikenakan oleh dana biasa.

Jadi terpulang kepada pelabur untuk menentukan kaedah yang paling sesuai dengan keperluan mereka. Tetapi pada masa depan, saya ramalkan caj jualan yang dikenakan menerusi ejen akan terus turun untuk mengekalkan daya saing.

Untuk memudahkan pembaca, saya senaraikan pilihan yang anda:

1. Ejen/Penasihat Unit Amanah 5 - 6.5%
2. Tabungan KWSP 3%
3. Menerusi Internet 2%
4. Dana Tanpa Caj Jualan 0% (1% jika jual dalam 3 tahun, yuran pengurusan lebih tinggi 0.5% daripada biasa)

2 ulasan:

Nasir Zaki berkata...

Public Mutual dan CIMB aagak dominan dlm pasaran unit trust..Bagaimana dgn pretsasi Takafulink PruBSN??? Saudara ada komen??

=Saya br beli buku tuan (PUA), tapi belum khatam lagi..:p...

Unknown berkata...

Terima kasih kerana membeli!

Rasanya ni pelan Takaful berkaitan pelaburan dan saya tak tinjau pelan sebegini (saya lebih mengkhusus kepada pure investments dan bukan investment linked insurans/takaful) tapi kalau ada maklumat lanjut saya akan kongsikan.