05 Mei, 2010

Perkembangan Ekonomi & Keputusan Pelaburan

Isyarat ekonomi masih bercampur-campur,
tapi Malaysia pasti catatkan pertumbuhan


Kita semua sedia maklum bahawa perkembangan ekonomi sentiasa memainkan peranan dalam keputusan pelaburan kita, kerana ekonomi mempengaruhi suasana perniagaan, yang seterusnya mempengaruhi tahap keuntungan syarikat.

Umumnya sekarang ini terdapat dua kebimbangan utama. Pertama ialah keadaan ekonomi beberapa negara Eropah, secara khususnya Greece dan juga Portugal, Italy, Sepanyol. Ramai yang bimbang masalah di sana akan merebak dan kita juga akan terkena tempiasnya

Kedua, dan lebih hampir dan relevan kepada kita ialah kenyataan Marc Faber bahawa ekonomi China mungkin merundum (crash) dalam tempoh 9 hingga 12 bulan akan datang. Pandangan beliau juga dikongsi oleh Kenneth Rogoff yang menyatakan 'bubble' yang dipacu tahap hutang yang tinggi mungkin menyebabkan kegawatan dalam tempoh sedekad akan datang.

Namun begitu dari sudut positif pula, perbelanjaan pengguna di AS meningkat pada bulan Mac, tahap paling tinggi dalam tempoh enam bulan. Tahap pendapatan di sanajuga semakin meningkat. Nampaknya ekonomi AS kini semakin pulih.

Di Malaysia pula, pemulihan ekonomi dijangka semakin kukuh, ada yang meramalkan pertumbuhan suku pertama melebihi 10% dan pertumbuhan KDNK bagi seluruh 2010 dijangka meningkat sehingga 8% tahun ini.

Jadi bagaimana untuk menetapkan peruntukan aset kita dengan isyarat yang bercampur seperti ini? Saya rasa kita patut sedar bahawa walau apa pun, ekonomi Malaysia akan mencatatkan pertumbuhan kukuh tahun ini dan juga tahun depan.

Dalam suasana sebegini, pemilihan saham yang tepat amat penting. Kalau pada 2009, hampir 80% saham naik tinggi disebabkan pemulihan, kali ini analisis teliti perlu dibuat kerana hanya saham syarikat yang kukuh dan menguntungkan sahaja akan naik dalam jangka panjang.

Secara peribadi, saya perlahan-lahan mempersiapkan portfolio saya untuk mengambil kesempatan daripada kenaikan beberapa saham yang dipilih dengan teliti, dengan jangka masa pelaburan antara 2 hingga 3 tahun. Pendek kata, saya bercadang untuk meningkatkan tahap pelaburan saham kepada lebih 80% daripada portfolio saya (hampir fully invested) sepanjang tempoh dua tahun akan datang.

4 ulasan:

zulk berkata...

saham apa yg berpontensi tu ?

Unknown berkata...

Soalan yang baik...:) Cuba klik bahagian pelaburan, dan lihat saham yang saya ada sentuh dalam blog saya dalam tempoh 6 bulan lepas.

zulk berkata...

saya dah beli buku panduan tuan bijak melabur semasa pesta buku.

Unknown berkata...

terima kasih kerana membeli!