10 Mei, 2010

Ambil Kesempatan Daripada Fasa Kejatuhan

Nilai Muncul Kembali Apabila Saham Jatuh

Hari ini, dalam research report yang saya terima daripada Investment Bank saya, mereka membuat seruan berikut:

It is a matter of time before the FBM KLCI capitulates
FBM KLCI – Major high formed at 1,349.92. LIQUIDATE all shares.
CPO Futures – Further range trading for this week.
DJIA – To plunge further as major 62% retracement high at 11,258 was seen.

Berhati-hati apabila menerima nasihat sebegini. Adakah nasihat ini bersifat teknikal and jangka pendek atau bersifat fundamental. Berasaskan ayatnya sahaja kita sudah tahu ini maklumat adalah analisis teknikal.

Perkara yang ingin saya tekankan di sini ialah Liquidate All Shares (Jual Semua Saham). Bagi saya nasihat umum dan menyeluruh seperi ini amat berbahaya.

Mungkin harga saham secara keseluruhan akan turun lagi. Ini tidak dapat dinafikan kerana indeks telah naik tinggi. Tetapi bukan semua saham akan mengikut pergerakan indeks.

Kedua bagi pelabur fundamental jangka panjang, anda perlu yakin kepada pandangan jangka panjang anda terhadap pasaran dan ekonomi.

Sebagai contoh, apabila berlaku krisis, saya sendiri masih memegang 50% portfolio dalam saham, tetapi apabila krisis makin meruncing saya tambah pegangan sehingga 90%.

Akhirnya selepas pemulihan, portfolio saya untung besar jugaklah, malah kira-kira 20% lebih tinggi daripada sebelum krisis walaupun indeks sebelum krisis mencecah 1,500 mata sedangkan selepas krisis indeks masih berada pada paras di bawah 1350 mata.

Bagaimana perkara ini boleh berlaku? Jawapannya ialah pemilihan saham yang tepat.

Bila orang lain panik, kita perlu bersedia untuk ambil kesempatan. Jika pasaran jatuh kali ini, jangan panik, lihat prestasi syarikat yang anda laburkan (dari segi perniagaan bukan dari segi pergerakan harga saham).

Kalau prestasinya dijangka terus baik atau cemerlang, harganya sudah tentu akan naik kembali, terutamanya apabila syarikat mengumumkan prestasi suku tahunan.

Bagi mereka yang masih ada 'peluru', inilah masanya untuk mengintai peluang sebab saya lihat nilai berpatutan kembali (termasuk beberapa syarikat yang saya sentuh dalam posting terdahulu).

Tiada ulasan: