25 April, 2010

Politik: Anda Nampak Apa Yang Saya Nampak?

Siapa menang? Rasanya macam duit yang menang

Keputusan sudah diketahui tetapi tiada ucapan tahniah atau good effort diucapkan kedua-dua calon atau parti dalam pilihanraya di Hulu Selangor.

Saya jarang menyentuh tentang politik. Dah terlalu banyak blog yang berbicara tentangnya. Tetapi kali ini kena sentuh sikit sebab daripada pandangan mata kasar saya, ada rasuah terang-terangan berlaku dan tak pernah disentuh atau ditegah oleh penyokong masing-masing. Cuma yang dilihat ialah keburukan di pihak lain.

Rasanya kedua-dua pihak ada buat kesalahan dalam tiga perkara:
1. Rasuah
2. Tidak Ikhlas
3. Tidak Adil

Rasuah
"Kami akan berikan peruntukan RM3 juta jika anda undi BN"
Ini bukan rasuah ke?
Pemberian geran tanah tapi bila ada pilihanraya
Kenapa tak bagi masa MP lama masih hidup?

Ini dua saja contoh. Kita tak boleh kata satu pihak sangat teruk kerana belanja berpuluh juta sedangkan kita pun buat tapi dalam jumlah kecil sahaja. Jika anda pun buat tak kira kecil mana, anda hilang "moral authority" untuk kutuk orang lain. Mungkin kalau anda ada sumber yang besar anda pun buat dengan cara lebih besar.

Tidak Ikhlas
Kenapa kedua-dua pihak berlumba-lumba nak selesaikan masalah penduduk hanya apabila ada pilihanraya. Sebelum ini kenapa tak selesaikan.

Tidak Adil
Bagaimana pula dengan kawasan lain yang tak ada pilihan raya. Penduduk di sana tak penting ke? Dalam kes ini penduduk Hulu Selangor mendapat manfaat besar tapi wang yang ada di tangan kedua-dua belah pihak ada hadnya. Peruntukan lebih yang diberikan di Hulu Selangor pasti mengurangkan peruntukan di tempat lain, sama ada oleh Kerajaan Persekutuan atau Selangor.

Tapi ini semua salah kita juga sebab kita sebagai pengundi yang melayannya. Kita sendiri yang terima segala imbuhan jika diberikan. Kita sendiri yang meminta itu dan ini (dari segi pembangunan dan aduan) dan cuba ambil kesempatan maksimum di pilihan raya. Selagi itu yang kita mahu maka itulah yang mereka beri.

Tapi yang pelik ialah segala yang dilakukan di pilihanraya ini dibuat seolah-oleh Hari Pembalasan jauh dari fikiran. Apa lagi yang nak dikata?

Tiada ulasan: