25 Februari, 2009

Dana Kecemasan Untuk Tampung Kegawatan

Wang untuk menyara hidup sekiranya diberhentikan

Jika kita rajin membaca buku-buku perancangan kewangan, kita dinasihatkan untuk menyimpan dana kecemasan antara tiga hingga enam bulan gaji untuk memastikan kita ada tunai untuk menampung segala perkara di luar jangka.

Antara 'kecemasan' yang dimaksudkan ialah apabila diri sendiri atau ahli keluarga jatuh sakit, diberhentikan kerja atau terpaksa mengeluarkan sesuatu perbelanjaan besar secara sekaligus. Dana kecemasan ini hendaklah disimpan dalam bentuk tunai atau mudah tunai dan boleh dikeluarkan dengan segera apabila perlu.

Nasihat ini ternyata amat berguna kerana walaupun kita mempunyai nilai aset yang tinggi, jika ada apa-apa perkara di luar dugaan berlaku, kita memerlukan tunai dengan segera. Sesetengah aset memerlukan masa untuk dilupuskan, dan jika dilupuskan secara tergesa-gesa, mungkin kita akan rugi. Justeru simpanan tunai amat perlu.

Had kredit atau credit limit kad kredit tidak boleh dianggap sebagai dana kecemasan kerana wang tersebut bukan milik kita. Walaupun boleh digunakan dalam keadaan terdesak, hutang akan bertambah berlipat kali ganda jika kita tidak mampu membayar pada bulan-bulan berikutnya

Mengapa saya menyentuh tentang dana kecemasan? Ini kerana pada waktu ini kita melihat ramai juga orang yang diberhentikan kerja. Bukan senang untuk mendapatkan kerja baru dengan serta-merta, terutamanya dalam keadaan sekarang. Jika mereka bijak membina dana kecemasan, mereka tidak perlu terlalu bimbang kerana masih dapat menampung keluarga buat sementara waktu sehingga mendapat kerja baru.

Bagi mereka yang berniaga, saya rasa simpanan selama setahun pendapatan lebih baik, kerana kita tahu bahawa perniagaan bersifat turun naik dan mempunyai risiko yang tinggi. Pendapatan yang diperolehi juga tidak tetap. Taktik yang harus digunakan ialah menambahkan tabungan apabila perniagaan sedang maju untuk menampung kemungkinan berlaku kegawatan.

Mungkin bagi sesetengah orang yang nilai aset mereka negatif, iaitu hutang lebih tinggi daripada aset, dana kecemasan tidak ada dalam istilah mereka kerana mereka sentiasa 'dalam kecemasan'. Tetapi ada baiknya jika dana kecemasan dibina secara beransur-ansur sambil melangsaikan hutang kerana tunai di tangan amat penting.

Jika anda belum lagi menabung dana kecemasan, kumpulkan secepat mungkin kerana kita tidak tahu bila kita memerlukannya. Sediakan payung sebelum hujan.

Tiada ulasan: