18 Februari, 2009

Guna mudah.my untuk iklankan produk




Alternatif tempatan kepada e-bay dan lelong


Apabila menyentuh tentang jual beli dan pengiklanan menerusi Internet, antara laman web utama ialah e-bay dan lelong.com.my. Mungkin ramai yang sudah maklum mengenainya tetapi mudah.com.my kini menjadi saluran yang semakin berkesan untuk mengiklankan dan menjual-beli barangan atau perkhidmatan.

Pengalaman saya menggunakan mudah.my meyakinkan saya bahawa laman web ini semakin diterima oleh pengguna Internet. Baru-baru ini saya mencari penyewa untuk kondominium saya dan menyerahkan tugas ini kepada seorang ejen.

Selalunya saya menyiarkan iklan di akhbar The Star untuk mencari penyewa dan begitu juga ejen saya. Tetapi selepas sebulan berlalu ejen saya kata kurang prospek sebab ekonomi meleset. Saya pun buat keputusan untuk iklan di Mudah dan dalam masa seminggu saya mendapat banyak panggilan telefon dan dua prospek yang betul-betul baik, dan telah menyewakan kepada seorang daripadanya.

Selepas itu saya ada menggunakannya lagi untuk menjual barang lain dan prospek yang diterima juga agak ramai. Bilangan prospek yang diterima menunjukkan bahawa semakin ramai orang menggunakan dan membaca iklan di sini. Selain itu, jika kita menggunakan enjin carian, keputusan dari Mudah mungkin turut dipaparkan. Satu lagi perkara ialah prospek yang diperolehi lebih bersifat 'multiracial' dan meliputi pasaran yang memang menggunakan Internet untuk mencari dan membeli barang.

Justeru jika anda mempunyai produk untuk dijual menerusi laman web, mungkin anda boleh menggunakan iklan di Mudah untuk menambahkan bilangan pelanggan dan mengajak mereka pergi ke laman web anda. Lebih banyak pemasaran, lebih tinggi potensi jualan. Produk atau perkhidmatan yang sesuai dijual ialah produk yang berkos sederhana hingga tinggi, iaitu yang dijual secara individu dan bukannya dijual secara pukal. Saluran ini lebih sesuai bagi perniagaan business to consumer (B2C) atau consumer to consumer (C2C).

Jika kita menjual beli menerusi Internet, mudah.my ialah alternatif pengiklanan yang perlu diberi perhatian untuk menambahkan prospek anda.

Nota:
Saya tidak dibayar untuk menulis ulasan ini. Ulasan dibuat kerana saya rasa laman ini bermanfaat.