23 Disember, 2008

Tinjauan Pelaburan 2009

Ramalan mengenai suasana labur niaga tahun depan

Minta maaf kerana terlambat update blog kali ini.

Biasanya pada waktu hujung tahun, akhbar kewangan akan meminta pakar membuat tinjauan tentang suasana pelaburan atau perniagaan tahun depan. Walaupun saya bukan pakar, saya pun turut sama nak membuat tinjauan (walaupun tiada siapa yang meminta pandangan saya!)

Pada pendapat saya 9 bulan pertama 2008 pasti sukar. Suku tahun pertama kemungkinan besar paling perit bagi ekonomi global dan juga Malaysia. Suku kedua pun situasi tetap sama kerana kegawatan kali ini amat berat. Namun saya rasa pada suku tahun ketiga, keadaan tidak lagi bertambah teruk dan proses pemulihan sebenar akan berlaku pada suku keempat tahun 2009.

Umumnya, saya berpendapat ekonomi Malaysia akan berkembang pada kadar KDNK 3% pada tahun 2009, dengan pertumbuhan amat kecil pada separuh pertama dan pertumbuhan lebih pesat pada separuh kedua. Prestasi eksport Malaysia akan terjejas. Sementara berbeza daripada krisis 1997-1998 di mana pemulihan ketara berbentuk V berlaku, kali ini pemulihan akan mengambil masa yang lebih lama dan berlaku secara lebih perlahan kerana pemulihan Malaysia amat bergantung kepada prestasi negara-negara gergasi ekonomi.

Bagi pasaran saham pula, kemungkinan besar pasaran akan mendatar pada separuh pertama dan mungkin naik sedikit pada separuh kedua. Ramalan saya ialah pasaran saham akan ditutup pada tahap lebih tinggi sedikit pada 2009 berbanding tahun 2008.

Secara peribadi, saya sedang bersiap sedia untuk membeli saham pada suku tahun pertama tahun 2009. Walaupun kita tidak tahu bila pemulihan sebenar , saya pasti pemulihan tetap akan berlaku dan jika anda mempunyai jangka masa pelaburan selama lima tahun, saya yakin bahawa anda boleh menggandakan wang anda dalam tempoh tersebut sekiranya anda memilih saham, ETF, REIT atau unit amanah yang betul. Jika anda tidak ada masa untuk membuat analisis, gunakan ETF sebagai proksi pasaran atau labur dalam unit amanah dengan pengurusan yang mantap.

Akhir kata, semua ini hanyalah ramalan sahaja. Tuhan saja yang tahu apa yang akan berlaku. Jangan terlalu memandang serius tinjauan ini kerana pakar dan profesor tersohor pun boleh melakukan kesilapan sehingga tidak menjangka betapa teruk krisis kewangan kali ini. Walau apa pun, saya dapati ada banyak saham yang diperdagangkan pada harga berpatutan dan berpendapat tahun 2009 ialah tahun yang baik untuk membuat 'bargain-hunting'.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Blog yang bagus kerana banyak info dapat dikongsi bersama.