25 Disember, 2008

Bagaimana Kalau Anda Sudah Rugi?

Menguruskan Saham atau Unit Amanah Yang Jatuh Nilainya

Menjelang akhir tahun ini, ramai yang pasti resah dengan situasi saham dan unit amanah mereka. Jika seseorang melabur pada tahun 2006 dan 2007 dan menyimpannya ke hari ini, pelaburannya boleh dianggap sebagai ‘underwater’ atau lebih rendah daripada wang pokok yang dilaburkan. Ada yang mula menyesal kerana melibatkan diri dalam saham, atau menyesal kerana mendengar jurujual unit amanah memujuk mereka membeli skim pelaburan yang ditawarkan.

Pelaburan ada risiko, termasuk unit amanah, dan pengurus profesional pun boleh mengalami kerugian. Tetapi perkara paling penting yang perlu difikirkan dalam keadaan sekarang ialah bagaimana anda boleh memulihkan pelaburan anda. Jangan membuat keputusan terburu-buru. Reaksi kebanyakan orang ialah mereka sudah serik dengan saham dan terus menjual sama ada saham atau unit amanah pada tahap terendah dan mencatatkan kerugian paling besar.

Harus diingat bahawa saham dan pasaran saham tidak akan naik secara terus-menerus dan pada masa yang sama penurunan tidak akan berlaku secara berterusan. Malangnya, ramai pelabur kecil akan melabur pada masa apabila saham sudah naik tinggi, iaitu apabila pasaran sampai ke peringkat 'hangat' dan merekalah yang rugi apabila penurunan ketara berlaku. Fenomena ini dapat dilihat daripada kehangatan jualan unit amanah pada tahun 2006 dan 2007. Ramai pelabur yang membeli pada waktu ini.

Umumnya apabila membeli saham, kita harus membeli saham yang 'undervalued' dan menjual saham yang 'overvalued'. Manakala pada pendapat saya (ada banyak pendapat lain), apabila membeli unit amanah pula, anda harus beli apabila pasaran rendah dan menjual apabila pasaran melonjak tinggi. Justeru, diharapkan krisis kewangan global kali ini diharapkan menjadi pengajaran yang baik untuk memastikan penilaian dibuat sebelum membeli, termasuk sebelum membeli unit amanah.

Menangani Saham Yang Rugi
Perkara paling penting ialah menentukan sama ada syarikat tersebut akan dapat mengambil kesempatan daripada pemulihan ekonomi yang bakal berlaku. Kadangkala, sesebuah syarikat terjejas teruk dalam keadaan krisis sehingga tidak dapat bangkit kembali. Ada syarikat lain pula tergugat buat seketika sahaja dan terus melonjak apabila ekonomi pulih. Jika anda rasa syarikat anda mengalami kesan kegawatan untuk jangka masa yang agak panjang, tukar kepada syarikat lain yang mempunyai prospek yang lebih cerah.

Menguruskan Unit Amanah Yang Rugi
Kaji semula prestasi unit amanah anda. Maklumat kedudukan setiap dana boleh didapati daripada akhbar mingguan The Edge. Jangan setakat melihat nilai aset bersihnya saja, bandingkan dengan dana-dana lain. Sekiranya dana ini berada di bawah 10 tempat teratas dalam kategorinya dan ini berlaku secara konsisten dalam tempoh dua atau tiga tahun, anda perlu bertukar kepada unit amanah lain. Biasanya, bagi unit amanah yang melabur dalam ekuiti, prestasi di bawah tangga ke-10 umumnya bermakna dana tersebut tidak dapat mengatasi prestasi indeks komposit atau indeks lain yang menjadi penanda aras.

Jika sesebuah dana tidak dapat mengatasi atau sekurang-kurangnya menyaingi indeks penanda aras secara konsisten, maka adalah sia-sia anda membayar yuran pengurusan kepada pengurus dana. Untuk menentukan prestasi dana anda berbanding indeks komposit, bandingkan dana dengan unit amanah OSK-UOB KLCI Tracker yang merupakan proksi sebenar kepada indeks komposit Kuala Lumpur.

Kesimpulannya ialah setiap kali anda membeli saham atau unit amanah, penilaian harus dilakukan. Jangan percaya cakap broker atau jurujual bulat-bulat. Jika anda tidak ada masa untuk membuat analisis sendiri, minta nasihat dua atau tiga orang lain yang berkecuali dan berkelayakan dalam bidang ini.

1 ulasan:

Pok Li berkata...

Salam Hijrah dan Tahun Baru 2009