03 Disember, 2008

KWSP Lebih Baik Daripada Saham?

Dalam tempoh tertentu, pulangan KWSP lebih tinggi

Pagi tadi saya terbaca satu artikel menarik di akhbar The Star yang membandingkan pulangan KWSP dan pulangan pasaran saham secara keseluruhannya. Penulisnya ialah Ooi Kok Hwa dan artikel tersebut boleh dibaca di sini. Beliau membandingkan pelaburan KWSP antara tempoh 1986 sehingga 2008 dan mendapati bahawa RM10,000 yang disimpan dalam KWSP menjana pulangan yang lebih tinggi berbanding RM10,000 yang dilaburkan dalam pasaran saham (dengan menggunakan indeks komposit sebagai proksi).

Sebenarnya perbandingan ini adalah kes ekstrim dengan tempoh yang sengaja dipilih untuk menekankan hakikat bahawa simpanan KWSP bukanlah serendah yang disangka. Beliau mengingatkan bahawa KWSP tidak pernah memberikan pulangan negatif sedangkan pasaran saham mencatatkan pulangan negatif dalam tujuh daripada tahun dalam tempoh perbandingan. Ini belum mengambil kira risikonya lagi, kerana risiko tabungan KWSP adalah sangat rendah manakala risiko pasaran saham jauh lebih tinggi. Pandangan beliau amat tepat sekali.

Namun begitu, saya menyatkan bahawa perbandingan ini adalah kes ekstrim kerana beberapa sebab:
  • Pertama sekali ialah tempoh yang dipilih. Jika tempoh antara 1987 - 2007 dipilih, pulangan pasaran saham pasti jauh lebih tinggi.
  • Keduanya ialah beliau mengandaikan seseorang melabur dalam saham, yang prestasinya diwakili indeks. Sebenarnya jika anda pandai memilih saham atau unit amanah, pulangan anda pasti lebih tinggi. Ada sesetengah saham yang naik begitu tinggi dalam tempoh tersebut.
  • Ketiga, beliau mengandaikan pelaburan saham terus disimpan selama 22 tahun. Ini sebenarnya jarang berlaku. Kita sebagai pelabur boleh membeli apabila harga rendah, dan menjual apabila harga naik tinggi, berasaskan penyelidikan yang dibuat. Tetapi kita perlu bijak menganalisis saham.
Walau apa pun, artikel ini sangat berguna kerana menekankan dua perkara, iaitu pulangan pelaburan KWSP adalah tidak serendah yang disangka dan faktor risiko harus diambil kira apabila kita membandingkan dua jenis pelaburan.

Pada pendapat saya, wang yang disimpan dalam KWSP tidak patut disentuh kecuali untuk beli rumah. Janganlah memilih opsyen melabur dalam skim unit amanah dan sebagainya. Bukan apa, inikan wang persaraan kita, lebih baik kita biarkan dalam KWSP kerana risikonya sangat rendah. Sebaliknya gunakan wang lebihan kita untuk melabur secara langsung dalam pasaran saham atau unit amanah. Satu lagi perkara yang boleh dipelajari ialah jika kita membuat keputusan untuk melabur, kita perlu tahu apa yang kita lakukan dan melabur berasaskan kajian dan maklumat untuk memastikan kita mendapat pulangan terbaik.

1 ulasan:

Pok Li berkata...

Terima kasih info. Baru ni isteri saya semak kwsp nya, selepas bekerja hanya beberapa tahun dengan syarikat swasta. Tak sangka pula jumlahnya 'cukup' untuk pergi haji :)