06 Ogos, 2016

Kesukaran Meramalkan Kitaran Perniagaan

Ada pembaca mendapati sukar untuk membaca kitaran perniagaan dan bertanya adakah cara untuk meramalkannya dengan lebih tepat?

Sebenarnya kitaran perniagaan hanya boleh ditentukan 'with the benefit of hindsight', iaitu selepas ia telah berlaku.

Untuk meramalkannya adalah amat sukar dan hampir mustahil.  Sebab itulah sesetengah pelabur seperti Warren Buffett tidak terlalu menekankan faktor makroekonomi dalam keputusan pelaburan mereka.

Satu contoh yang baik ialah keadaan pasaran semasa di Amerika Syarikat. Ada ramai pelabur yang meramalkan pasaran akan mengalami 'crash', termasuk Carl Icahn, George Soros, Jerry Gundlach dan Jim Rogers.

Tetapi kejatuhan ketara masih belum berlaku. Tidak semestinya mereka salah, tetapi mungkin ia berlaku tahun depan, atau dua tahun lagi.  Tiada siapa yang tahu.

Ada sebahagian lagi pakar dan pelabur lain yang berpendapat pasaran dan ekonomi akan mendatar untuk tempoh yang panjang seperti Nouriel Roubini.

Jadi ada pelbagai pandangan yang berbeza-beza tentang ekonomi dan pasaran.

Sebagai value investor, lebih baik fikirkan beberapa senario yang mungkin berlaku dan ramalkan bagaimana saham syarikat akan perform dalam situasi tersebut.

Bagi pelabur unit amanah yang melabur secara bulanan, jangan endahkan kitaran ekonomi sebaliknya teruskan pelaburan bulanan anda sama ada pasaran turun atau naik.

Masalah dengan tindakan meramalkan kitaran ekonomi dan pasaran dan membuat keputusan pelaburan semata-mata berasaskannya ialah jika kita salah, kita mungkin rugi besar.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. 

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.


Tiada ulasan: