29 Julai, 2016

Pendapatan Sesaham Sebagai Ukuran Penilaian

Jika syarikat A mencatatkan untung RM10 juta dan syarikat B meraih untung RM20 juta, adakah syarikat B mencatatkan prestasi lebih baik bagi pemegang sahamnya?

Tidak semestinya, kerana sebagai pelabur anda perlu melihat untung bagi pegangan saham anda dan bukan untung bagi seluruh syarikat.

Jadi untuk memberikan gambaran lebih jelas, anda perlu melihat pendapatan sesaham atau earnings per share (EPS).  Senang sahaja pengiraannya, jumlah untung bahagi jumlah saham syarikat.

Andaikan syarikat A mempunyai modal saham 100 juta saham sedangkan syarikat B mempunyai modal saham 300 juta saham.

EPS Syarikat A ialah RM10 juta /RM100 = 10 sen
EPS Syarikat B ialah RM20 juta/RM300 = 6.7 sen

Berasaskan pengiraan ini, didapati Syarikat A memberikan pendapatan lebih tinggi bagi setiap saham pemegang sahamnya berbanding syarikat B.

Sebab itulah EPS amat penting dalam pengiraan dan penilaian saham. Menerusi EPS, kita boleh membandingkan prestasi syarikat tidak kira saiz dan modal sahamnya.

Di samping itu, kita juga boleh menilai prestasi syarikat berbanding tahun-tahun sebelumnya walaupun jika modal saham syarikat berubah.

Akhir sekali menerusi EPS kita boleh membandingkan sama ada harga saham yang diperdagangkan berpatutan atau tidak menerusi nisbah harga pendapatan (P/E Ratio).

EPS tidak perlu dikira sendiri kerana sudah dilaporkan kepada pemegang saham dalam laporan suku tahunan dan laporan tahunan.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. 

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: