05 Julai, 2016

Hari Raya dan Harapan

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin diucapkan kepada para pembaca sekalian. Tahun ini sememangnya agak sukar bagi sesetengah segmen masyarakat,

Antaranya termasuk perniagaan kecil, pekerja industri minyak dan gas dan industri berkaitan, pelabur saham dan unit amanah, mereka yang baru mendapat ijazah dan juga para pengguna umumnya.

Walau apa pun, jangan terlalu pesimistik. Saya pernah melalui pengalaman menamatkan pengajian tinggi dalam suasana gawat tahun 1998.

Kemelesetan waktu itu adalah antara yang paling teruk. Tetapi akhirnya satu demi satu rakan seangkatan mula mendapat kerja atau membuka bisnes sendiri.


Mata wang mula stabil dan harga rumah yang jatuh teruk kembali meningkat dan beransur-ansur mencatatkan kenaikan luar biasa sehingga ke tahun 2015.

Pasaran saham juga akhirnya kembali kukuh dan mula menunjukan peningkatan.

Jika tiada kerja sekarang, inilah masa untuk reskill atau mendapatkan ilmu baru atau membuka perniagaan baru yang mana ada permintaan untuknya.

Jika portfolio pelaburan anda rugi, boleh tinjau semula dan lihat sama ada turun disebabkan kesilapan atau disebabkan ekonomi. Susun semula jika perlu.

Dalam keadaan semasa pengawasan tahap hutang amat penting. Hutang yang boleh digunakan sebagai leverage dalam ekonomi hangat boleh menjadi jerat yang menjatuhkan anda dalam keadaan gawat.

Situasi akan mengambil masa untuk pulih. Ini lumrah kitaran perniagaan dan ekonomi dunia.

Tetapi kita pula jangan berhenti berusaha. Sentiasa bersiap-sedia untuk mengambil kesempatan, sama ada peluang kerjaya, peluang pelaburan atau peluang perniagaan yang akan terbuka sekali lagi.

Semoga ibadah anda di bulan Ramadan diterima dan mendoakan anda murah rezeki dan mencapai kejayaan dalam apa jua bidang yang anda usahakan.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. 

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.

Tiada ulasan: