15 Julai, 2016

BNM Umumkan Penurunan Kadar

Baru-baru ini BNM telah mengumumkan penurunan kadar dasar (OPR) mereka sebanyak 0.25 mata asas daripada 3.25% kepada 3.00%.

Ini memberikan kesan terhadap segmen masyarakat yang luas, sebahagian besarnya positif.

Dengan menurunkan OPR, bank tempatan akan didorong mengikut jejak langkah ini dan menurunkan kadar dasar masing-masing.

Jika anda ada pinjaman perumahan, pengumuman ini membawa manfaat kepada anda. Kemungkinan besar bank akan mengurangkan ansuran anda tidak lama lagi.

Jika ansuran tidak dikurangkan, jumlah lebih besar bayaran akan digunakan untuk mengurangkan nilai pokok hutang berbanding menjelaskan kos hutang.

Siapa yang mungkin mendapat manfaat:
1. Individu yang mempunyai pinjaman berasaskan kadar bank.
2. Syarikat yang mempunyai pinjaman berasaskan kadar bank.
3. Syarikat hartanah

Siapa yang mungkin mengalami kesan negatif
1. Para penabung yang menyimpan wang mereka dalam bank

Lazimnya tujuan BNM mengurangkan OPR ialah untuk merangsang ekonomi dalam keadaan semasa yang agak kurang positif. Matlamatnya ialah untuk mengimbangi suasana perniagaan global yang agak hambar.

Razali Razman ialah penulis ebook Panduan Asas Saham dan Membina Aset Kejayaan, Mencapai Kebebasan Kewangan serta buku Panduan Bijak MelaburPetua Pelabur Tersohor dan Panduan Pelaburan Unit Amanah. Klik pada mana-mana tajuk buku untuk maklumat lanjut mengenai kandungan dan kaedah pembelian. 

PERCUMA: Risalah 16 Sifat Value Investor Hebat 

Untuk mendapatkan eRisalah percuma ini, pergi ke laman Facebook Labur Niaga dan tekan butang Like serta maklumkan saya pada bahagian ulasan (comment). Saya akan hantarkan fail menerusi Facebook Messenger. Jika tiada akaun Facebook, anda boleh emel saya di razali@laburniaga.com dan saya akan menghantarnya menerusi emel.



Tiada ulasan: