10 Disember, 2014

Manfaat Analisis Senario dan Margin of Safety

Sentiasa letakkan margin of safety dan membuat analisis senario dalam keputusan pembelian saham

Penurunan harga minyak sedunia telah menekankan lagi betapa pentingnya margin of safety (margin keselamatan) dan membuat analisis senario, lebih-lebih lagi jika anda melabur dalam syarikat yang harga input dan outputnya bergantung kepada harga pasaran dunia.

Mengapa perlu ada margin of safety apabila membuat pembelian? Sebab jika analisis kita tentang sesuatu syarikat atau produknya salah, kita telah membeli pada harga yang cukup rendah untuk menampung kesilapan tersebut.

Selain itu, tindakan menganalisis pelbagai senario yang mungkin berlaku juga penting apabila menilai sesebuah syarikat. Sebagai contoh, semasa harga minyak berada pada paras lebih kurang USD100, ramai yang membuat unjuran dan menetapkan target price berasaskan harga minyak yang tinggi.



Ini bermakna jika anda membeli sebuah syarikat yang terlibat dalam industri minyak dan gas (O&G)  pada waktu itu, anda bukan sahaja membeli berasaskan target price yang ditetapkan mengandaikan harga minyak yang tinggi, tetapi juga membeli pada nisbah harga pendapatan (P/E) yang tinggi.

Pada masa tersebut, banyak syarikat yang ingin menceburi atau menggiatkan lagi aktiviti dalam bidang O&G yang dianggap hangat, justeru harga naik ke paras P/E yang tinggi, maksudnya pelabur meramalkan pertumbuhan untung yang cukup memuaskan bagi syarikat.  

Kesannya, jika timbul senario sebaliknya, iaitu harga minyak jatuh, berlaku double whammy. Pertama ialah kejatuhan untung, dan kedua ialah tekanan terhadap harga saham kerana P/E yang tinggi, memandangkan pelabur meramalkan pertumbuhan untung, tetapi yang berlaku ialah kemerosotan untung.

Bagi syarikat yang terlibat dalam komoditi seperti syarikat perladangan dan minyak & gas, amat penting untuk membuat analisis senario tentang bagaimana harga komoditi yang berkenaan mempengaruhi syarikat. Lazimnya, pergerakan harga saham akan sedikit sebanyak mencerminkan harga komoditi tersebut.

Dalam kes Petronas, berasaskan apa yang saya baca di akhbar, pihak kepimpinan Petronas sudah pun bersedia dan tiada masalah untuk menghadapi suasana harga minyak rendah dan juga keuntungan lebih rendah, cuma para penganalisis dan pelabur sahaja mungkin tidak mendengar amaran yang telah diberikan sejak tahun lepas.

Malah salah satu sebab mengapa saya telah menjual FGV dengan sedikit kerugian beberapa bulan lepas, yang saya terangkan dalam posting bertajuk Nota Mengenai Keputusan Menjual Saham II, ialah kerana terdapat kebarangkalian tinggi bahawa suasana harga minyak sawit lebih rendah mungkin berpanjangan.  

Kini sentimen telah bertukar negatif, dan kebanyakan orang telah mengandaikan senario harga rendah pula.  Apabila saham jatuh ke paras P/E yang berpatutan dan semua orang semakin pesimistik, itulah masanya untuk mengintai peluang untuk membeli.

Ini kerana syarikat minyak besar akan mengurangkan capex (perbelanjaan modal) dan menutup operasi marginal yang tidak lagi menghasilkan untung, menyebabkan bekalan turun kembali. Apabila bekalan mula menyusut, barulah wujud faktor yang akan mendorong kembali kenaikan harga. 

Turun naik harga komoditi adalah sebahagian daripada kitaran perniagaan biasa dan pelabur yang bijak boleh mengambil kesempatan daripadanya.

Tiada ulasan: