15 Disember, 2014

Anthony Robbins Syorkan 7 Langkah Untuk Capai Kebebasan Kewangan

Anthony Robbins berbicara soal kewangan dalam buku barunya Money: Master the Game. 7 Simple Steps to Financial Freedom.

Anthony Robbins, seorang penulis terkenal, pembimbing kehidupan, penceramah motivasi dan jurulatih prestasi puncak telah menerbitkan sebuah buku yang memberikan nasihat kewangan dan pelaburan asas yang ditujukan secara khusus kepada mereka yang baru mendalami ilmu kewangan.


Berasaskan maklum balas dan review yang diberikan, secara umumnya buku ini adalah bermanfaat bagi mereka yang masih baru kepada perancangan kewangan peribadi dan pelaburan.

Tiada maklumat baru yang disampaikan, cuma ilmu kewangan yang amat berguna disampaikan dalam bentuk baru demi menggalakkan pembaca mengambil tindakan memperbaiki kedudukan kewangan mereka.

Untuk buku ini, beliau telah menemuramah ramai pakar kewangan dan pelaburan termasuk Warren Buffett, Ray Dalio, John Bogle, Carl Icahn dan Steve Forbes untuk merungkai rahsia mencapai kejayaan, kekayaan dan kebebasan kewangan.

Berikut adalah ringkasan 7 langkah yang disyorkan oleh Anthony Robbins untuk mencapai kebebasan kewangan:
  1. Buat keputusan untuk menjadi pelabur dan bukannya pengguna. Jangan beli produk syarikat tetapi beli sahamnya.
  2. Jadilah seorang yang memahami selok-belok kewangan. Kuasai ilmu mengenainya.
  3. Tetapkan sasaran yang boleh dicapai. Sasaran terlalu besar mungkin menyebabkan seseorang langsung tidak bermula.
  4. Nilai semula peruntukan aset anda. Ada yang patut disimpan dalam instrumen selamat dan ada yang patut digunakan untuk mengambil risiko.
  5. Buat perancangan untuk menjana pendapatan sepanjang hayat. Pendapatan, bukannya aset, yang membiayai kehidupan harian anda. 
  6. Belajar daripada pakar kewangan dan pelabur terbaik. Contohi kaedah dan kejayaan mereka.
  7. Ambil tindakan sekarang dan bukan hanya merancang untuk melakukannya. Kegagalan paling besar ialah kegagalan untuk bermula.
Nota: Memandangkan beliau menerumah ramai pakar pelaburan dan kewangan, ada nasihat yang diberikan dalam bukunya mungkin bercanggah dengan satu sama lain dan pelabur perlu memahami bahawa ada pelbagai pendekatan berbeza dan hendaklah memilih yang paling sesuai untuknya.

1 ulasan: