03 November, 2014

Petua Pelabur Tersohor

Panduan Pelaburan Tokoh Terkemuka Dunia Saham

Alhamdulillah. Buku fizikal ketiga saya baru sahaja diterbikan dan kini boleh didapati daripada laman web saya www.laburniaga.com.

Petua Pelabur Tersohor

Buku ini meninjau kaedah pelaburan 10 pelabur fundamental yang terkenal supaya pelabur dapat mempelajari teknik pelaburan mereka tanpa perlu merujuk terlalu banyak sumber.

Membaca dan mengkaji kaedah pelaburan para pelabur yang berjaya mencatatkan rekod pencapaian luar biasa dalam jangka panjang ialah cara yang amat berkesan untuk mempelajari tentang dunia saham.

Kumpulan pelabur ini telah menjana pulangan yang lumayan untuk diri sendiri dan juga pelabur yang melabur dengan mereka. Kesemua pelabur yang dipaparkan dalam buku ini merupakan pelabur berasaskan fundamentals, iaitu berasaskan kekuatan perniagaan dan bukan pedagang jangka pendek yang menggunakan analisis teknikal.

Setiap seorang daripada mereka mempunyai kaedah yang mungkin sedikit berbeza antara satu sama lain tetapi hampir kesemua mereka mencari perkara yang sama apabila membeli saham, iaitu pelaburan yang boleh dibeli pada harga yang lebih rendah daripada nilai sebenar.

Pendek kata, para pelabur tersohor ini cuba menilai sesuatu syarikat dari segenap segi, termasuk potensinya pada masa depan dan kemudian membandingkannya dengan harga saham. Jika harganya berpatutan barulah mereka beli.

Lebih penting lagi sebahagian besar pelabur ini mempunyai rekod pencapaian yang sah dan direkodkan untuk jangka masa yang agak panjang.Ini bermakna ia bukan berasaskan dakwaan dan anggaran tetapi berasaskan rekod urus niaga yang sahih, sebahagian besarnya menguruskan wang pelabur dan juga wang sendiri.

Buku ini membolehkan pelabur kecil memanfaatkan kepakaran dan kebijaksanaan Warren Buffett, Ken Fisher, Peter Lynch, Benjamin Graham, Philip Fisher, John Templeton, Jim Rogers, John Neff, Walter Schloss dan John Bogle dalam membuat penilaian dan pemilihan saham.


Bagi setiap pelabur saya menerangkan:
  1. Prinsip pelaburan asas mereka.
  2. Cara mereka menguruskan portfolio.
  3. Apa yang mereka anggap sebagai saham undervalued.
  4. Situasi apa yang mendorong mereka untuk membeli.
  5. Bila mereka menjual saham atau pelaburan.
  6. Sepuluh petua dan sepuluh mutiara kata setiap seorang pelabur.
  7. Pandangan mereka tentang ekonomi dan pasaran secara keseluruhannya
Mereka yang berminat boleh membuat pembelian di sini

Tiada ulasan: